Dacă pentru mare parte din retailul românesc, vârful de sezon a fost reprezentat de sărbătorile de Crăciun și Anul Nou, pentru farmacii abia acum urmează cea mai importantă perioadă din an. Medicii spun că sfârșitul lunii ianuarie - începutul lunii februarie 2020 va aduce cel mai ridicat nivel al îmbolnăvirilor de răceală și gripă. Farmaciile se așteaptă la vânzări spectaculoase, în ton cu apetitul românilor pentru automedicație, arată o analiză pe piața pharma, realizată de compania de consultanță Frames.
Încasări și profit în 2018
Farmaciile din România au intrat în 2020 cu cele mai bune rezultate din istorie. Potrivit estimărilor Frames, afacerile celor peste 4.000 de firme active în domeniul comerțului cu medicamente în magazine specializate (CAEN 4773) au depășit, în 2019, granița de 20 de miliarde de lei, cu peste 1 miliard de lei mai mult decât nivelul din 2018.
Față de 2010, business-ul din acest sector s-a dublat, afacerile companiilor crescând de la 9,75 miliarde de lei la 19,05 miliarde de ei, iar profitul net a avansat de la 505 milioane lei (2010) la 811,6 miioane de lei în 2018.
„În tentativa de a-și găsi singuri soluții pentru problemele de sănătate, românii au apelat, în ultimii ani, tot mai frecvent la farmacii, stimulați fiind și de campaniile agresive de publicitate ale principalelor jucători din piață'', afirmă analiștii de la Frames.
Marile lanțuri câștigă, micile farmacii pierd
În total, în Romania erau înregistrate, în 2018, 4.279 de companii active în distribuția de medicamente, cu aproape 1.000 mai multe decât în 2010, dar în scădere față de anul anterior (4.915).
„Ultimii doi ani au însemnat consolidarea pieței de farmacii din România. Marii jucători și-au extins semnificativ rețelele, cu Sensiblu, Dona, Help Net și Catena în prim-plan. Micile farmacii, cu afaceri de până în 100.000 de lei, au pierdut teren, ajungând să reprezinte numai un sfert din piață, față de 60% în anul 2010", arată analiza Frames.
Farmaciile angajau, în 2018, ultimul an pentru care există datele finale la Ministerul Finanțelor și Registrul Comerțului, aproape 40.000 de salariați, cu peste 13.000 mai mulți decât în anul 2010.
„Din prisma evoluției din ultimii ani, 2020 se anunță a fi cel mai bun pentru farmaciile din România. Extinderea agresivă la nivel național, investițiile în publicitate, extinderea paletei de produse, optimizarea costurilor și scumpirea medicamentelor vor determina creșterea cifrei de afaceri, probabil, peste nivelul de 22 miliarde de lei", estimează analiștii de la Frames.
Piața farmaciilor din România reprezintă unul dintre cele mai solide business-uri, judecând din prisma situației financiare. Companiile raportau, în 2018, un capital total de 2,4 iliarde de lei, în creștere cu peste 1 miliard de lei față de 2010, iar peste un sfert dintre ele (1.387) înregistrau afaceri între 1 și 5 milioane de lei.
Datele financiare arată, totodată, că peste 60% dintre companii prezintă un risc scăzut și foarte scăzut în materie de business, judecând după datoriile și pierderile acestora.
Numai 4% dintre firme prezintă un risc major, în condițiile în care pierderile nete ale sectorului au scăzut la 93,3 milioane lei, față de recordul negativ, de 141, 5 milioane de lei în 2012.
Cele mai puternice farmacii din România
Principalul jucător din piață, văzut din prisma cifrei de afaceri înregistrată în 2018, este Sensiblu SRL, cu un business de 1,73 iliarde de lei, în creștere cu peste 700 milioane de lei față de 2010. Compania, una dintre cele mai vechi din piață, cu 22 de ani de vechime, a raportat un profit de 37,4 milioane de lei, la un număr de 2.925 de angajați.
Pe locul secund în topul farmaciilor se află S.I.E.P.C.O.F.A.R SRL, compania care controlează brandul Dona, cu peste 300 de unități în toată țara și afaceri de 978,9 milioane de lei, un nivel aproape dublu față de 2010 (597,4 milioane de lei). Compania a raportat un profit net de 6,6 milioane lei, în scădere față de anii precedenți.
Top 3 farmacii este completat de Help Net Farma SA cu un business de 665,4 milioane de lei în 2018 și un profit de 9,8 milioane lei.
Pe locurile următoare, în funcție de cifra de afaceri, se aflau Catena Hygeia SRL, Farmacia Tei SRL, RoPharma SA, Med-Serv United SRL, Farmaceutica ArgesFarm SA, Lavira Transport SRL și DucFarm SRL.
Împreună, primii 10 jucători din piață raportau o cifră de afaceri de 5,97 miliarde de lei și un profit net de 162,8 milioane de lei, la un total de 9.377 angajați.
Cele mai multe companii din sectorul farmaciilor activau în București (384 firme), Bihor (239), Argeș (230), Dolj (207), Cluj (187) și Iași (180), iar cele mai puține în Giurgiu (36), Tulcea (36), Caraș-Severin (41) și Harghita (60).
Sezonul de gripă, vârf la vânzări
Pentru farmacii, vârful de sezon abia urmează, la sfârșitul lunii ianuarie și începutul lui februarie, atunci când sunt așteptate cele mai multe îmbolnăviri de gripă.
Potrivit datelor Societăţii Române de Microbiologie (SRM), numărul de îmbolnăviri de gripă va fi mai mare anul acesta, chiar dacă numărul celor care s-au vaccinat a crescut, însă nu este suficient pentru acoperirea țintei recomandată de Organizația Mondială a Sănătății.
„În acest an, având în vedere și aprecierile pe care le face Centrul European de Control al Bolilor, din cauza circulației simultane a virusurilor de tip A și de tip B, se estimează un număr mai mare, probabil, de îmbolnăviri, comparativ cu ultimele două sezoane", a declarat, recent, președintele SRM, prof dr Alexandru Rafila.
Creșterea numărului de cazuri de gripă va fi însoțită și de un avans semnificativ a virozelor, în ton cu anticipata răcire a vremii, anunțată de ANM.
„Pentru farmaciști, răcirea vremii înseamnă vânzări semnificative, cu rate de creștere între 150-200%. Este momentul în care românii recurg cel mai mult la medicamente, pe fondul creșterii numărului afecțiunilor de sezon, și în care farmaciile fac vârful de vânzări", afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
„Ministerul Sănătății a achiziționat 1,5 milioane de doze de vaccin, care au fost administrate aproape în totalitate. În afară de acest număr de doze, pe piața liberă s-a dublat cererea de vaccin comparativ cu sezonul 2018 – 2019 și ne găsim în situația în care 2 milioane de oameni, mai ales din categoriile cu risc, s-au vaccinat împotriva gripei", a declarat președintele SRM, Alexandru Rafila.
Reclama, sufletul comerțului
Pentru farmaciști, sezonul de iarnă înseamnă și cele mai multe investiții în publicitate. Marile rețele de farmacii investesc agresiv, în această perioadă, în promovarea medicamentelor și tratamentelor aferente bolilor de sezon, precum afecțiunile respiratorii și gripă.
„Investițiile din publicitate sunt, din multe puncte de vedere, printre cele mai eficiente din întregul spectru economic, apetitul românilor pentru automedicație fiind unul arhicunoscut. Din studiile de comportament de consum reiese că mulți dintre cei care văd reclamele la medicamente la televizor merg apoi în farmacii și comandă produsele respective, fără să mai treacă pe la medic. Este, în primul rând, o problemă de educație și, în același timp, o problemă de reglementare legislativă, invazia de reclame la medicamente și tratamente din spectrul media fiind una dintre cele mai agresive din Europa", afirmă consultantul economic Adrian Negrescu.
Potrivit analiștilor de la Frames, „viitorul sună bine" pentru farmaciile din România. După investițiile masive din ultimii ani, 2020 se anunță a fi anul consolidărilor, marii jucători urmând să își extindă și să-și securizeze cotele de piață, mai ales în contextul diversificării business-ului.
Farmaciile transformate în mall-uri
„Farmaciile trec, deja, printr-un proces de transformare, devenind, pe zi ce trece, adevărate mini-mall-uri, cu o paletă de produse și servicii tot mai diversificată, de la clasicele medicamente la aparatură medicală, cosmetice, jucării și alimente din zona healthy", arată analiza.
„În 2020, dincolo de extinderea gamei de produse, vom asista la o politică tot mai agresivă de fidelizare a clientelei, prin dezvoltarea unor servicii personalizate, cu abonamente, carduri de reduceri și promoții în colaborare cu alte business-uri, de la servicii medicale la cosmetică, construite pe baza unor mecanisme moderne de promovare, precum aplicațiile de telefon", estimează analiștii de la Frames.
Analiza Frames a fost realizată pe baza unui studiu de business realizat de compania de consultanță dedicat companiilor din sectorul comerțului cu amănuntul al produselor farmaceutice în magazine specializate (cod CAEN 4773). Datele prelucrate sunt obținute de la Registrul Comerțului și Ministerul Finanțelor pe baza informațiilor publice declarate de companii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.