Somn, elevi: ce efecte are doar o oră de somn în plus

Angela Sabău |
Data publicării:
Somn
Somn

Începerea cursurilor cu doar o oră mai târziu a adus beneficii considerabile unui grup de elevi care au luat parte la un studiu pe tema privării de somn la tineri și adolescenți.

Societatea se află în mijlocul unei crize epice de privare de somn, iar unele dintre cele mai afectate persoane sunt adolescenți, arată mai multe cercetări privind somnul.

Din această cauză, în ultimele decenii cercetătorii din SUA și din întreaga lume au investigat potențialele beneficii ale începerii orelor de curs mai târziu. În timp ce rezultatele inițiale sunt promițătoare, este totuși o fază incipientă pentru acest domeniu de cercetare în general, având în vedere numărul limitat (și natura) de experimente efectuate până acum.

Până în prezent, majoritatea studiilor din acest domeniu au analizat efectele unei modificări statice a orei de începere a școlii (toate orele pentru un grup de studenți să înceapă cu o oră mai târziu, de exemplu). Dar ce se întâmplă dacă le spui copiilor să aleagă la ce oră să înceapă orele dimineața?

Ore începute mai târziu 

Asta a făcut un liceu din Germania. Liceul Alsdorf (Gimnaziul Alsdorf) din vestul Germaniei a câștigat un premiu pentru metode de învățare inovatoare în 2013 și practică un sistem educațional numit Dalton Plan, dezvoltat inițial în SUA.

Planul Dalton solicită metode de învățare flexibile, adaptate elevilor la nivel personal și care îi ajută pe copii să învețe în ritmul lor. Școlile din întreaga lume folosesc aceste principii, iar pentru cercetătorii de cronobiologie de la Universitatea Ludwig Maximilian din Munchen, liceul Alsdorf a oferit o șansă unică de a studia modul în care sistemul ar putea beneficia de adolescenții lipsiți de somn.

„Am avut ocazia să studiem efectele perioadelor de începere a școlii mai târziu, când un liceu din Germania a decis să introducă orele de început flexibile pentru elevii din clasele superioare”, explică echipa, condusă de cronobiologul Till Roenneberg, în lucrarea lor.

"În loc de a începe cel mai adesea la 8 fix dimineața, în acest nou sistem flexibil, elevii mai mari ar putea decide dacă să înceapă la 8:00 sau 9:00. Timp de nouă săptămâni în total în 2016, cercetătorii au încercat să măsoare efectele schimbării sistemului asupra elevilor în clasele a X-a, a XI-a și a XII-a.

În timp ce elevii din clasele anterioare mai trebuiau să se prezinte la școală la ora standard de 8 dimineața, elevilor mai mari li s-a oferit opțiunea de a începe ziua aproximativ o oră mai târziu pentru cursuri, caz în care au trebuit să aloce perioada ratată ( o perioadă de auto-studiu) mai târziu în timpul săptămânii.

Pentru cele nouă săptămâni (trei înainte de introducerea sistemului și șase săptămâni după schimbare), cercetătorii au colectat jurnale de somn zilnic de la studenții în vârstă care au participat la experiment, precum și colectarea datelor despre mișcare de pe dispozitivele de monitorizare a somnului purtate la încheietura mâinii, folosite de unii dintre studenți.

Ceea ce au descoperit cercetătorii este că oferind elevilor capacitatea de a amâna ora lor de începere a cursurilor, chiar și cu doar o oră, le-a oferit un timp de somn suplimentar, benefic.

"În studiul nostru, practic toți elevii participanți (97%) au beneficiat de orele de începere mai târziu, dormind mai mult în zilele de școala; studenții au câștigat o oră de somn în acele zile", scriu autorii.

Efecte benefice

"Important este nu numai că beneficiul general a fost universal, dar și amploarea beneficiului a fost similară între factorii importanți, criptotip, sex, grad și frecvență a amânării orei de începere a cursurilor." Aceasta este o constatare importantă pentru că, deși poate părea evident că elevii care urmează școala o oră mai târziu ar avea o oră mai mult de somn, se consideră, de asemenea, că orele școlare ulterioare pot încuraja elevii să stea mai târziu noaptea înainte de școală, anulând beneficiile din somn. Totuși, acest lucru nu s-a întâmplat aici, cu studenții care dorm în medie cu 1,1 ore mai mult decât o făceau în mod obișnuit în diminețile în care participau la cursuri mai târziu, crescând de la 6,9 ore de somn în medie la 8 ore de somn.

„Una dintre cele mai mari îngrijorări în ceea ce privește începerea școlii mai târziu este că adolescenții ar putea fi tentați să rămână până chiar mai târziu seara, fie în mod conștient, fie prin ritmuri circadiene întârziate de la expunerea ulterioară la lumina de dimineață”, explică autorii. „În studiul nostru, cu toate acestea, nu a existat nicio dovadă că timpul de debut al somnului diferă la cei care au început curusrile la 9, față de cei are le-au început la 8.”

 

Sursa, aici.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel