O echipă de cercetători a publicat un articol în Child Development, în care sunt concluziile a trei studii. Echipa condusă de cercetători de la Universitatea din Texas, în Austin, a realizat un experiment în mass-media socială în trei studii diferite pentru a explora efectele psihologice pe care le poate avea asupra unor persoane slaba apreciere pe rețelele de socializare
Participanții la studiu au contribuit la testarea unui program care le-a permis să creeze un profil și să interacționeze cu colegii de aceeași vârstă, vizualizând și „apreciindu-se” unul pe altul. Aprecierile primite au fost calculate și a fost apoi afișat un clasament al celor mai puține aprecieri primite. În realitate, aprecierile au fost atribuite de computer. Participanții au fost repartizați aleatoriu să primească fie mai puține, fie mai multe aprecieri, în raport cu celelalte profiluri afișate. Într-un chestionar ulterior, elevii din grupul cu mai puține aprecieri au raportat mai multe sentimente de respingere și alte emoții negative decât cei care au primit mai multe aprecieri.
„O mare parte din cercetările privind rețelele sociale și sănătatea mintală utilizează metode de anchetă, dar știm că corelația nu garantează cauzalitatea”, a spus David Yeager, coautor al studiului și profesor asociat de psihologie la UT Austin. „Acest studiu este un progres științific important, deoarece folosește un experiment și arată că obținerea insuficientă de „aprecieri” îi determină pe adolescenți să-și reducă sentimentele de auto-validare”, a spus Yeager, adăugând că participanții la studiu au fost informați după studiu că feedback-ul pe care l-au primit a fost controlat de un program de calculator.
Mai predispuși la depresie
Un al doilea studiu, utilizând aceeași metodă, a constatat că adolescenții cu cea mai puternică reacție negativă la primirea insuficientă de aprecieri au fost, de asemenea, mai susceptibili de a experimenta simptome de depresie și au o sensibilitate mai mare la factorii de stres zilnici.
„Adolescenții cu mai puțină auto-validare prezintă un risc mai mare de depresie”, a spus Chris Beevers, coautor al studiului și profesor de psihologie la UT Austin, care conduce Institutul pentru Cercetări în Sănătate Mentală. „Feedback-ul de la colegi este o sursă importantă de informații care modelează modul în care adolescenții se privesc pe ei înșiși.”
Un al treilea studiu a arătat că elevii care fuseseră victimizați de colegii lor la școală au avut cele mai multe reacții negative la primirea mai puține like-uri și au avut, de asemenea, cea mai mare tendință de a atribui această deficiență de like-uri unor defecte în propriul lor caracter.
Statutul social se concentrează în timpul adolescenței în dezvoltarea umană, iar adolescenții sunt extrem de conștienți de popularitatea lor relativă chiar și în absența unui feedback explicit negativ.
Autorii notează că social media are potențialul de a exacerba sentimentele de respingere și inadecvare la adolescenți, deoarece cei mai puțin populari pot accesa social media sperând să primească validarea refuzată lor în viața lor de zi cu zi doar pentru a experimenta aceeași dezamăgire. „Aceste rezultate sunt izbitoare, în parte, deoarece adolescenții nu sunt hărțuiți; pur și simplu nu primesc „like-uri” la fel de mult pe cât ar vrea ei”, a spus Yeager. "Și asta îi determină să prezinte simptome de depresie.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.