Radu Gănescu (COPAC): Trebuie luat în calcul confortul fizic și emoțional al pacientului, pe lângă decongestionarea sistemului sanitar

Dana Lascu |
Data actualizării: | Data publicării:
EXCLUSIV
Radu Gănescu, președinte COPAC
Radu Gănescu, președinte COPAC

Radu Gănescu, președintele COPAC, a explicat, EXCLUSIV la dezbaterea „Testarea în farmacie, componentă importantă a campaniilor de prevenție și depistare precoce a bolilor grave”, că trebuie învățate lecțiile bune din pandemie, care ar trebui aplicate în continuare atât pentru dezvoltarea părții de prevenție și diagnostic precoce, cât și pe cea de consult și monitorizare.

Radu Gănescu, președintele Coaliției Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice din România - COPAC, a explicat EXCLUSIV la dezbaterea „Testarea în farmacie, componentă importantă a campaniilor de prevenție și depistare precoce a bolilor grave” organizată de DC Media Group, că din ultimii doi ani ani ar fi trebuit să învățăm lecții esențiale în privința managementului pacientului, a accesibilității și a prevenției. 

„Principalul lucru pe care ar trebui să-l facem din această perioadă de pandemie este să învățăm și să vedem cât de importantă este prevenția, cât de importantă este vaccinarea, cât de importante sunt testarea și screening-ul, lucruri care ar fi trebuit cumva, din punctul meu de vedere, să le dezvoltăm de foarte mult timp! (...) E foarte importantă accesibilitatea, iar farmacia face de multe ori ca accesibilitatea în rândul pacienților, în rândul cetățenilor, să fie una mult mai bună în raport cu nevoia crescută a serviciilor medicale, a accesului la servicii medicale, a accesului la prevenție și screening. (...) De multe ori, vorbind metaforic, medicii de familie sunt legați de mâini și de picioare. De ce? Pentru că ar putea face foarte multe în managementul unui bolnav cronic prin găsirea și gestionarea patologiei precum și diagnosticarea timpurie a altor complicații, dacă ar putea să facă anumite investigații, dacă ar putea să monitorizeze fără a trimite pacientul într-un sistem și așa aglomerat.

Și aici nu luăm în calcul, și de fiecare dată autoritățile nu au luat în calcul, confortul fizic. Faptul că pacientul poate se simte mult mai bine în cabinetul medicului de familie și mult mai lejer decât într-o spitalizare de zi, unde trebuie să stea în aglomerație câteva ore, până i se fac anumite investigații. Sunt și diferențe de cost, care cred că într-un sistem care din păcate nu este foarte bine finanțat, ar fi foarte bine de luat în calcul.

Confortul emoțional este iarăși important. Noi vorbim în niște termeni poate așa, absurzi în sistemul de sănătate din România, dar ei sunt foarte mult luați în calcul în alte sisteme din Europa. De ce? Pentru că acest confort nu face decât ca pacientul să treacă prin perioada bolii mult mai ușor, să fie alături de cineva care să-l susțină și să îl ajute și, bineînțeles, să găsească continuitate în servicii medicale, ceea ce e, iar revin, de multe ori nu avem. Tot dau un exemplu și o să-l dau în continuare: noi vorbim de screening. La ora actuală România are proiecte, programe europene de screening pe diverse patologii, printre care cancer, boli cardiovasculare, hepatite”, a detaliat Radu  Gănescu. 

De altfel COPAC derulează un astfel de proiect de screening pentru cancer de colon, alături de Spitalul Militar Central și de medicii de familie din București-Ilfov, dar problema care se ridică la astfel de programe este ce faci cu pacientul după ce l-ai diagnosticat, unde îl trimiți?

„Dar avem o mare problemă. Noi face screening pacienților împreună cu medicii de familie și după care să vedem ce va fi. Programul de hepatite nu se mai derulează. Ce facem cu ei după ce facem screening? De asta este foarte importantă continuitatea. Ceea ce înseamnă că farmacia ar fi de mare ajutor. Dacă vorbim de echipa multidisciplinară să știți că farmacistul trebuie să fe parte din această echipă. De multe ori informațiile pe care pacientul nu le percepe în cabinetul medicului de familie, apropos de tratament, apropos de complexitate și reacții adverse, farmacistul le poate face mult mai lejer în farmacie. Dacă vorbim de diverse programe de screening și de vaccinare, sunt țări din Europa care le dezvoltă și le-au început de foarte mult timp. De asta revin la ceea ce spuneam mai înainte. Poate învățăm și poate împreună găsim niște soluții care să scurteze drumul pacientului sau circuitul pacientului în sistem, să avantajeze atât medicii de medicină primară cât și medicii de specialitate prin a decongestiona aglomerația și a decongestiona spitalele, unde de multe ori ar trebui să te duci numai dacă ai o situație gravă. Restul se poate foarte bine monitoriza și manageria la nivelul cabinetului medicului de familie. Și, bineînțeles, să găsim soluții, ceea ce am descoperit și noi odată cu pandemia, de telemedicină, de digitalizare, lucruri care vor duce iar la confortul pacientului, la comunicarea permanentă dintre medici, specialiști și pacient și, bineînțeles, la o informare mult mai bună. Pentru că vorbim, totuși, de epoca vitezei, unde avem informații peste tot, dar nu neapărat și corecte”, a mai arătat Radu Gănescu. 

Cum ar putea farmaciștii să funcționeze ca o extensie a sistemului de medicină primară și ce analize și investigații s-ar putea face foarte ușor în farmacii, aflați în video:

 

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel