O postură dominantă a corpului poate ajuta copiii să se simtă mai încrezători la școală. Acestea sunt concluziile unui nou studiu realizat de psihologii de la Universitatea Martin Luther Halle-Wittenberg și de la Universitatea Otto Friedrich din Bamberg. Studiul a fost publicat recent în revista „School Psychology International” și oferă dovezi inițiale potrivit cărora poziția corpului pot ajuta elevii să se simtă mai bine la școală.
Unele poziții ale corpului nu au nevoie de explicații suplimentare: când o persoană stă cu brațele încrucișate în spatele capului, sprijinindu-și picioarele pe masă, probabil că se simte foarte sigură de sine. Brațele încrucișate în fața corpului cuiva și un spate curbat, pe de altă parte, indică de obicei nesiguranță. „Limbajul corporal nu se rezumă doar la exprimarea sentimentelor, ci poate schimba și modul în care se simte o persoană”, explică Robert Körner de la Institutul de Psihologie din MLU.
Cercetările asupra așa-numitei poziții a puterii investighează, printre altele, măsura în care o anumită postură corporală ar putea influența sentimentele și stima de sine a unei persoane. „Poziția de putere este expresia nonverbală a puterii. Ea implică realizarea de gesturi foarte îndrăznețe și modificări ale posturii corpului”, spune Körner. Până în prezent, cea mai mare parte a cercetărilor a vizat studierea efectelor asupra adulților. Studiul lui Körner și al colegilor este primul care examinează copiii. „Copiii de la vârsta de cinci ani sunt capabili să recunoască și să interpreteze postura corporală a altora”, adaugă psihologul.
Poziția corpului, folosită în experiment
Cercetătorii au efectuat experimentul cu 108 copii de clasa a patra. Un grup urma să abordeze posturi deschise și expansive pentru câte un minut, fiecare. Celălalt grup s-a pozat cu brațele încrucișate în fața lor și cu capul în jos. Copiii au finalizat apoi o serie de teste psihologice. Copiii care și-au asumat anterior o postură deschisă au indicat o stare de spirit mai bună și au raportat o mai mare stimă de sine decât copiii din celălalt grup.
Efectele au fost deosebit de izbitoare când a fost vorba de întrebări referitoare la școală. „Aici, poziția corpului care indică putere a avut cel mai puternic efect asupra stimei de sine a copiilor”, încheie Körner. „Profesorii ar putea încerca să vadă dacă această metodă își ajută elevii”. Cu toate acestea, Körner afirmă că așteptările cu privire la această tehnică ar trebui să fie temperate. Efectele observate au fost doar pe termen scurt. Problemele grave sau bolile mintale trebuie tratate de profesioniști instruiți.
Noul studiu este în concordanță cu descoperirile anterioare, cu toate acestea, conceptul este controversat în domeniul cercetării psihologice. Unele dintre concluzii, care au indicat efecte asupra hormonilor sau comportamentului, de exemplu, nu au putut fi reproduse. Totuși, acesta este și cazul altor studii în psihologie și alte discipline științifice. „Pentru a face studiul nostru și mai obiectiv și mai transparent, l-am înregistrat în prealabil și toată metodologia. Aceasta înseamnă că am specificat totul în avans și nu am mai putut schimba nimic după aceea”, explică Körner.
Studiul, aici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.