Baza de date plină cu vârf, securitatea datelor sub semnul întrebării, cam acestea ar fi cele mai stringente probleme ale PIAS, plarforma informatică a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, care trebuie rezolvate cât mai rapid, a arătat ministrul Sănătății, Sorina Pintea, într-o conferință de presă.
Deși se știa că nu mai este asigurată mentenanța, anumite direcții din CNAS au îngreunat procesul de achiziție, birocratizând excesiv procedura, până s-a ajuns în situație de siguranță națională, acuză demnitarul.
„Știm foarte bine că 17 zile, până săptămâna trecută, sistemul nu a funcționat. Astăzi s-a dat drumul la sistem, din păcate la ora 10.00 a început să înregistreze din nou sincope. În urma acestei discuții pe care am avut-o cu reprezentanții CNAS și reprezentanții firmei Siveco, concluziile, că sunt mai multe, arată că se impun măsuri urgente pentru a putea rezolva, urgent, în perioada următoare, modul de funcționare a platformei. Astfel încât în cursul zilei de astăzi se va face o procedură de achiziție în regim de urgență, având în vedere faptul că pentru baza de date contractul a expirat, procedura făcută nu a fost finalizată pentru că este contestată, și atunci pentru a asigura perioada tampon fără contractare, e nevoie de o procedură de urgență. Menționez că această procedură ar fi trebuit să fie făcută în momentul în care s-a constatat că procedura de achiziție pentru contractul de mentenanță nu este finalizată. Nu poți lăsa sistemele bazei informatice cele mai complexe din România fără mentenanță, astfel încât nu puteau fi validate serviciile medicale, nu puteau fi decontate, offline-ul într-adevăr funcționează, dar eu cred că aceasta nu este o soluție. A doua chestiune care trebuie rezolvată este achiziționarea unei structuri hardware suplimentare, și ca să fiu mai explicită, pe înțelesul tuturor, este vorba de capacitatea de stocare, în acest moment ea este ocupată 98%, ceea ce pe viitor ar duce la periclitarea, din nou, a funcționării sistemului", a spus Sorina Pintea.
Au „uitat” oferte prin sertare, până ce au expirat
Ministrul a arătat că a cerut Corpului de control de la Minister să analizeze defecțiunile repetate, de la începutul lunii iunie și că acest raport, pe care l-a văzut în formă preliminară, arată fapte de natură penală de compotența Direcției Naționale Anticorupție.
„Concluzia a fost următoarea: De ani de zile, CNAS, și spun Casa, deși știu foarte clar care sunt direcțiile care au avut grijă să nu meargă procedurile în direcția legală și normală, uzând de procedee birocratice exagerate, a blocat ceea ce înseamnă funcționarea normală a sistemului. Și îmi asum ceea ce spun! Pentru că în momentul în care niște proceduri care puteau fi finalizate, chiar cu toate contestațiile din lume, au fost uitate, cu oferte care au expirat stând în CNAS, sunt lucruri care au îngreunat și au afectat foarte mult funcționarea acestui sistem. Aș dori, în numele celor de la CNAS, deși nu este în subordinea Ministerului Sănătății, să îmi cer scuze utilizatorilor și pacienților, care au avut de suferit în urma nefuncționării sistemului la capacitatea pentru care a fost creat. Pentru că și aici este o discuție. Sunt mai multe aspecte care este nevoie să fie rezolvate pe termen mediu și lung, unul dintre aceste apecte se referă la securitatea cibernetică, un alt spect se referă la contractarea de urgență a unor servicii privind auditarea în integralitate a sistemului. Pentru aceste aspecte s-a depus o cerere de finanțare POCA tocmai pentru a putea detalia aceste apecte care trebuiesc rezolvate pe termen lung. Eu aștept finalizarea raportului, v-am spus că din lecturarea inițiată, acest raport, finalizat fiind, va merge la DNA, și-mi asum ceea ce spun. Sper ca toți cei care au avut competențe în a rezolva aceste probleme care trenează de foarte multă vreme să înțeleagă că este o urgență, este o problemă de siguranță națională și să-și ia rolul în serios", a punctat Sorina Pintea.
Indolență și birocratizare excesivă
Ea pune sitația actuală pe seama indolenței unor funcționari care au vrut să se acopere cu acte și care, de fapt, nu și-au făcut treaba.
„Am înțeles și că indolența duce la ceea ce s-a întâmplat până acum. Și mai spun încă o dată, faptul că dorim să ne acoperim de documente nu ne scuză. Birocratizăm excesiv uneori fără să fie nevoie, temându-ne că se va întâmpla ceva. Da, am văzut ce s-a întâmplat!" a declarat Sorina Pintea.
Legat de posibila demitere a președintelui CNAS, Răzvan Vulcănescu, ministrul Sănătății a spus că așteaptă să aibă toate datele, „pentru că atunci când vreau să fac o propunere primului ministru vreau să fie foarte bine documentată. Nu aș da vina neapărat pe actualul președinte al CNAS. Eu am spus că de câțiva ani se întâmplă, și îmi asum ceea ce spun, se întâmplă lucruri acolo. Și atunci când va fi gata raportul Corpului de control îi voi face și un raport (Vioricăi Dăncilă, n.r.) și, dacă va fi cazul, propuneri premierului României. Pentru că eu vreau să fie perfect informat", a răspuns ministrul Sănătății.
De ce s-a blocat sistemul
Blocajul actual este de fapt rezultatul unui lung șir de fapte, printre care și funcționari care au lăsat să expire oferte care ar fi putut duce la evitarea acestei uriașe defecțiuni. Foarte grav e că nimeni nu s-a gândit că dacă nu există mentenanță pentru baza de date, aceasta se va umple și că sistemul va claca, pentru că nu mai are unde să stocheze toate informațiile pe care furnizorii de servicii încearcă să le introducă în el.
„Acum n-aș putea spune că neapărat s-au închis ochii, pur și simplu am birocratizat excesiv și au fost, discutam spre exemplu cu un director din CNAS și îmi spunea că au fost oferte care puteau fi utilizate pentru procedurile de achiziție, are au expirat stând în casă, la funcționari. Asta am descoperit noi acum făcând controlul acesta pe care l-am dispus la începutul lunii iunie. Inclusiv pentru mentenanță. Dar ce este mai grav din punctul meu de vedere este că au fost lăsate fără mentenanță componente ale sistemului informatic al CNAS și care sunt vitale pentru funcționarea în integralitate a sistemului. Legea este foarte clară. Nu avem mentenanță la baza de date. Deci, în acest moment noi nu putem verifica calitatea de asigurat, de exemplu. În momentul în care tu faci o raportare a unui serviciu, dacă nu ai această componentă funcțională, serviciul nu poate fi validat, și prin urare nu poate fi decontat. Că practic asta este finalitatea actului medical. E adevărat, funcționează offline. Pe de altă parte, în momentul în care încerci să introduci ceva în baza de date, da, vezi că nu funcționează sistemul, încerci de mai multe ori, este un lucru absolut normal, fiecare dintre noi face asta, toate aceste lucruri rămân în arhivă, astea nu se șterg, și practic capacitatea de stocare a sistemului este îngreunată. Fiind stocurile pline, nu mai poate rula sistemul", a mai arătat Sorina Pintea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.