Ordonanța de urgență (OUG) privind liberalizarea programelor naționale de sănătate și lărgirea accesului pacienților la furnizorii de servicii publici și privați, aprobată în ședința de Guvern din 4 februarie, a fost publicată miercuri (12 februarie) în Monitorul Oficial.
După adoptarea proiectului de OUG, șeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă, afirma că obiectivul actului normativ este „salvarea vieților pacienților care (...) sunt în situație critică și trebuie să recurgă la proceduri medicale".
„Pentru a facilita accesul lor la cea mai apropiată unitate medicală, Guvernul a decis deschiderea sistemului de sănătate și liberalizarea programului de sănătate, astfel încât pacienții să aibă posibilitatea să acceseze serviciile medicale, inclusiv pe cele prestate de furnizori privați în același regim cu furnizarea serviciilor medicale de către unitățile publice", a declarat Dancă.
Ce prevede exact OUG
Ordonanța de Urgență care modifică Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății aduce câteva modificări noi. Printre altele, este vorba de:
- În primul rând, arată care sunt exact programele naționale la care se dă acces clinicilor private. La art. 48 alin. (2), lit.b) textul a fost modificat și are următorul cuprins: „b) programe naţionale de sănătate curative care au drept scop asigurarea tratamentului specific în cazul bolilor cu impact major asupra sănătăţii publice, altele decât TBC şi HIV/SIDA şi transplant de organe, ţesuturi şi celule, precum si acordarea de servicii medicale, servicii conexe pentru persoanele diagnosticate cu tulburări din spectrul autist, servicii integrate, după caz, potrivit prevederilor art. 51 alin. (4); "
- Interzice taxarea pacienților care vor fi tratați în clinicile private prin programele naționale de sănătate:
După alineatul (2) al articolului 52 se introduce un nou alineat, alin. (2^1) cu următorul cuprins: „(2^1) Pentru bolnavii inclusi în programele naţionale de sănătate decontate din bugetul FNUASS, respectiv bugetul Ministerului Sănătăţii precum şi pentru cei care beneficiază de servicii medicale în baza art. 100 şi art. 111, furnizorii publici şi privaţi au obligaţia de a nu încasa sume suplimentare faţă de cele decontate potrivit actelor normative în vigoare".
- Modifică modul în care sunt achiziționate unele dispozitive medicale şi materiale sanitare specifice acordate în cadrul unor programe naţionale de sănătate curative, finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate. Acestea vor fi achiziționate la cel mai bun raport calitate-preț. „Contractele, încheiate urmare a procedurilor de achiziție publică prevăzute la alin. (1), vor fi atribuite pe baza criteriului cel mai bun raport calitate-preţ", se adaugă prin OUG.
- Stabilește odul în care spitalele private vor fi acceptate în contractele privind programele naționale: „-,, (2^1) Lista spitalelor private în cadrul cărora se pot organiza servicii medicale private de urgenţă se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în urma verificării respectării standardelor prevăzute la alin. (2).
(2^2) În vederea verificării standardelor menţionate la alin. (2), spitalele private vor depune la Ministerul Sănătăţii documentaţia stabilită prin hotărâre a Guvernului", arată OUG.
- Stabilește cum vor fi decontate serviciile medicale acordate pacienților în stare critică sau gravă care nu sunt decontate prin contractele pe acțiunile prioritare și că pacientul în stare critică nu va fi transferat de la privat la stat pentru tratament.
„(3^1) Cheltuielile pentru îngrijirea pacienţilor aflaţi în stare critică sau cu acuze ce ridică suspiciunea unei afecţiuni acute grave care nu pot fi acoperite din sumele obţinute pe baza contractelor încheiate de către spitalele private cu casele de asigurări de sănătate, vor fi decontate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii. Sumele aferente decontului per caz nu pot depăşi sumele decontate pentru cazuri similare din sistemul public de urgenţă.
(3^2) Procedurile şi condiţiile privind decontarea cheltuielilor prevăzute la alin. (3^1) se stabilesc în mod concurenţial, transparent şi nediscriminatoriu prin hotărâre a Guvernului", precizează documentul.
- Se redefinește statutului Directorului general al CAS, prin stabilirea unor standarde de performanţă şi indicatori de referinţă asociaţi.
- Stabilește că „cheltuielile efective ocazionate de asistenţa medicală acordată nu pot fi recuperate de la victimele agresiunilor sau ale accidentelor cu autor neidentificabil, fiind decontate din Fond", ceea ce înseamnă că în cazul unui copil care a fost lovit de o mașină la distanță de trecerea de pietoni, părinții nu vor mai fi puși să plătească, așa cum s-a întâmplat în trecut.
- stabilește că persoanele care au lucrat în străinătate și au cotizat pentru concedii medicale în alt stat mebru din UE li se vor asimila perioada de cotizare pentru a beneficia de concedii medicale ăn România, respectiv la calculul de 6 luni al stagiului de cotizare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.