Nutrigenomica: dieta ideală în funcție de ADN-ul tău. O abordare personalizată a nutriției

Vlad Crăciunoiu |
Data actualizării: | Data publicării:
Nutrigenomica Foto: Freepik @legion

Nutrigenomica analizează interacțiunea dintre gene și nutriție pentru a crea diete personalizate, ajutând astfel la prevenirea bolilor și optimizarea sănătății.

Vezi și: Îndulcitorul care ar putea crește riscul formării cheagurilor de sânge. Cât de sigur este când vine vorba de probleme cardiovasculare

Nutrigenomica este o metodă care îi ajută pe indivizi să determine ce va funcționa cel mai bine pentru ei în ceea ce privește obiectivele lor de sănătate. Aceasta implică studierea modului în care genele și nutriția interacționează, variantele genetice prezicând modul în care organismul va răspunde la anumiți nutrienți.

De exemplu, variantele genei FTO pot afecta metabolismul, cheltuielile energetice și echilibrul energetic, influențând gestionarea greutății și compoziția corporală. Aceste variante genetice pot ajuta persoanele să aleagă un plan alimentar care să se potrivească cu compoziția lor genetică. Gena asociată masei de grăsime și obezității (FTO) este esențială pentru secreția de insulină și funcția celulelor beta

Testele nutrigenomice pot fundamenta deciziile de zi cu zi, cum ar fi reducerea consumului de sodiu sau de grăsimi saturate pentru a preveni hipertensiunea arterială sau colesterolul, evitarea poftelor de dulciuri pentru a evita diabetul de tip 2, evitarea stărilor de nervozitate induse de cafeină, pierderea în greutate printr-o dietă bogată în proteine și arderea mai multor grăsimi prin antrenamente de forță sau cardio.

Prin înțelegerea modului în care organismul răspunde la macronutrienți precum carbohidrații, grăsimile și proteinele, persoanele pot lua decizii în cunoștință de cauză cu privire la dieta lor și la rutina de exerciții fizice. Această abordare nutrițională personalizată poate ajuta la promovarea pierderii în greutate, prevenirea bolilor și performanța sportivă.

Ce presupune testarea nutrigenomică?

Testarea nutrigenomică implică o prelevare de ADN din gură, care este trimisă la un laborator pentru analiză, rezultatele fiind afișate câteva săptămâni mai târziu. Laboratoarele pot analiza peste 70 de gene diferite. Precizia testului este ridicată, dar nu garantează starea de sănătate sau răspunsul organismului la nutrienți.

Testele nutrigenomice fără prescripție medicală sunt disponibile la companii, dar este esențial să consultați un profesionist. Dieteticienii înregistrați cu formare în nutrigenomică pot explica relevanța rezultatelor pentru sănătate și pot ajuta la alegerea alimentelor care minimizează riscurile și optimizează sănătatea în funcție de variantele specifice. De exemplu, un dietetician poate ajuta la reducerea riscului asociat cu niveluri ridicate de trigliceride prin adăugarea mai multor acizi grași omega-3 în dietă.

Citește și: De ce medicii nu mai recomandă dieta BRAT pentru probleme gastrointestinale. Beneficii pe termen scurt, riscuri pe termen lung

Foto: Freepik @DC Studio

Impactul asupra dietei

Nutrigenomica este un instrument care ajută la identificarea părților cu cel mai mare impact ale unei diete asupra sănătății și poate reduce factorii de risc pentru boli. De asemenea, întărește motivația de a lucra la obiectivele de sănătate. De exemplu, hipertensiunea arterială poate fi influențată de genetică, dar aceasta nu înseamnă că este inevitabilă. Nutrigenomica poate ajuta la crearea unui plan acționabil pentru a trăi o viață mai sănătoasă.

Genetica este o parte a imaginii sănătății, dar factori precum stilul de viață și mediul joacă, de asemenea, un rol. Studiul PREDICT 1, care a colectat date de la 1 000 de participanți, a constatat că macronutrienții din mese au avut cel mai mare impact asupra nivelului zahărului din sânge, în timp ce bacteriile intestinale au avut cel mai mare impact asupra nivelului lipidelor din sânge. Genetica a avut o influență mai mare asupra nivelului zahărului din sânge în comparație cu lipidele, deși mai puțin semnificativă în comparație cu compoziția mesei.

În concluzie, genetica joacă un rol într-un dans complex între factori care variază de la o persoană la alta. Este posibil să se schimbe mulți dintre acești factori, inclusiv dieta, exercițiile fizice, bacteriile intestinale și somnul.

Este nutrigenomica viitorul nutriției?

Nutrigenomica este de așteptat să devină o parte obișnuită a alegerilor nutriționale în viitor, pe măsură ce oamenii află mai multe despre constituția lor genetică. În timp ce tendințele genetice sunt previziuni, acestea oferă o abordare mai direcționată pentru a determina pașii de urmat pentru a vă simți cel mai bine, deoarece nu sunt garanții și nu pot elimina încercările și erorile în ceea ce privește dieta, suplimentele și rutinele de antrenament.

YesMy - smt4.5.3