Un nou studiu, realizat de cercetători de la Universitatea din Florida Centrală, sugerează că măștile și un sistem bun de ventilație sunt mai importante decât distanțarea socială în reducerea răspândirii în aer a COVID-19 în sălile de clasă.
Cercetarea, publicată recent în revista Physics of Fluids (link direct studiu), vine într-un moment critic în care școlile și universitățile se gândesc să se întoarcă la mai multe cursuri față în față din toamnă.
„Cercetarea este importantă, deoarece oferă îndrumări cu privire la modul în care înțelegem siguranța în mediile interioare”, spune Michael Kinzel, profesor asistent în cadrul Departamentului de Inginerie Mecanică și Aerospațială al UCF și co-autor al studiului.
„Studiul constată că rutele de transmisie a aerosolilor nu necesită impunerea unei distanțări sociale de 2 metri atunci când măștile sunt obligatorii”, spune el. Cercetătorul spune că dacă se poartă măști, atunci distanțarea socială nu mai e necesară, ceea ce este cheia redeschiderii compleete a școlilor.
În cadrul studiului, cercetătorii au creat un model computerizat al unei săli de clasă cu studenți și un profesor, apoi au modelat fluxul de aer și transmiterea bolilor și au calculat riscul transmisiei aeriene.
Modelul clasei avea 66 de metri pătrați cu tavane înalte de 2,7 metri, similar cu o clasă de dimensiuni mai mici, a explicat Kinzel. Modelul avea elevi care purtau mască - dintre care oricare putea fi infectat - și un profesor care avea mască în fața clasei.
Cercetătorii au examinat sala de clasă folosind două scenarii - o clasă ventilată și una neventilată - și folosind două modele, Wells-Riley și Computational Fluid Dynamics. Wells-Riley este utilizat în mod obișnuit pentru a evalua probabilitatea transmisiei în interior, iar Dinamica computerizată a fluidelor este adesea utilizată pentru a înțelege aerodinamica mașinilor, a aeronavelor și a mișcării subacvatice a submarinelor.
Măștile și ventilația opresc răspândirea COVID
Măștile s-au dovedit a fi benefice prin prevenirea expunerii directe la aerosoli, deoarece măștile oferă un curent slab de aer cald care determină mișcarea verticală a aerosolilor, împiedicându-i astfel să ajungă la studenți, spune Kinzel.
În plus, un sistem de ventilație în combinație cu un filtru bun de aer a redus riscul de infecție cu 40 până la 50% comparativ cu o sală de clasă fără ventilație. Acest lucru se datorează faptului că sistemul de ventilație creează un curent constant de aer care circulă și mulți dintre aerosoli ajung într-un filtru care elimină o porțiune a aerosolilor, în comparație cu scenariul de fără ventilație în care aerosolii se adună deasupra persoanelor din cameră.
Aceste rezultate confirmă recomandările recente de la Centrelor SUA pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC), care recomandă reducerea distanțării sociale în școlile elementare de la 2 metri la 90 de centimetri, atunci când sunt purtate măști, spune Kinzel.
„Dacă comparăm probabilitățile de infecție atunci când purtați măști, 90 de cm distanță socială nu indică o creștere a probabilității de infecție față de 2 metri, ceea ce aduce dovezi că școlile și alte întreprinderi pot să funcționeze în siguranță în restul pandemiei”, Kinzel spune.
„Rezultatele sugerează exact ceea ce spune CDC, că sistemele de ventilație și utilizarea măștilor sunt cele mai importante pentru prevenirea transmiterii și că distanțarea socială ar fi primul lucru care ar trebui relaxat”, spune cercetătorul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.