Legătura genetică dintre boala Alzheimer și afecțiunile cardiace. Ce arată noul studiu despre riscurile genetice

Vlad Crăciunoiu |
Alzheimer si afectiunile cardiace Foto: Freepik @hihobr

Cercetătorii au descoperit o posibilă conexiune genetică între boala Alzheimer și anumite afecțiuni cardiace, dezvăluind o nouă dimensiune a riscului pentru ambele boli.

Cercetătorii de la Universitatea Edith Cowan din Australia au descoperit o posibilă legătură genetică între boala Alzheimer și mai multe afecțiuni legate de boala arterelor coronare și lipide, cum ar fi colesterolul.

Aceasta urmează cercetărilor anterioare care au legat afecțiunile cardiace precum hipertensiunea arterială, dislipidemia, boala coronariană și fibrilația atrială de un risc crescut de a dezvolta boala Alzheimer și alte forme de demență.

Un studiu publicat în noiembrie 2018 a constatat că ambele afecțiuni împărtășesc genetica comună la unele persoane. Studiile observaționale împărtășesc dovezi genetice puternice care susțin o legătură între boala arterială coronariană și riscul de demență, precum și un risc crescut de boală Alzheimer cu debut tardiv cu un risc determinat genetic de boală arterială coronariană.

Există, de asemenea, dovezi solide privind existența unor gene comune, în special gena apolipoproteinei E (APOE), o genă de risc bine stabilită pentru boala Alzheimer, evidențiată în arhitectura genetică comună între boala coronariană și boala Alzheimer cu debut tardiv.

Cu toate acestea, mecanismele biologice subiacente dintre boala Alzheimer și boala coronariană rămân nerezolvate. Autorul principal al unui nou studiu publicat în International Journal of Molecular Science a descoperit o potențială legătură genetică între boala Alzheimer și mai multe afecțiuni legate de boala arterelor coronare și lipide, precum colesterolul.

Trăsăturile bolii coronariene

Un studiu realizat de Artika Kirby, doctorand la Centrul pentru Sănătate de Precizie de la Universitatea Edith Cowan și colegii săi a examinat șapte trăsături ale bolii coronariene, inclusiv angina pectorală, disritmii cardiace, arterioscleroză coronariană, cardiopatie ischemică, infarct miocardic și durere toracică nespecifică.

Aceștia au examinat, de asemenea, 13 lipide asociate cu boala coronariană, inclusiv lipoproteine, trigliceride și colesterol. Cercetătorii au constatat o lipsă de dovezi privind boala Alzheimer și trăsăturile bolii coronariene în căutarea în literatura de specialitate. Ei au fost motivați să investigheze potențialele legături genetice dintre boala Alzheimer și trăsăturile bolii arterelor coronare.

Citește și: Rolul fructelor și legumelor în menținerea echilibrului pH-ului. Impactul alimentelor alcaline și efectele ascunse ale acidității alimentare asupra sănătății tale

Foto: Freepik @Stock_images_free

Legătura genetică dintre Alzheimer și boala coronariană

Cercetătorii au descoperit o legătură genetică semnificativă între șapte trăsături ale bolii coronariene și trigliceride, ceea ce ar putea crește riscul bolii Alzheimer la persoanele cu o predispoziție genetică la niveluri ridicate de trigliceride sau la oricare dintre cele șapte trăsături ale bolii coronariene evaluate.

Au descoperit, de asemenea, o suprapunere genetică între boala Alzheimer și alte trei măsurători ale lipidelor, lipoproteinele de înaltă densitate (HDL), lipoproteinele de joasă densitate (LDL) și colesterolul total.

Studiul a identificat gene semnificative la nivel de genom partajate între boala Alzheimer, mai multe lipide și trăsături ale bolii coronariene. Aceste constatări ne pot îmbunătăți înțelegerea mecanismelor biologice de bază și a interconexiunilor la nivel genetic între boala Alzheimer, anumite lipide și trăsături ale bolii coronariene.

Studiile genetice suplimentare ne pot ajuta să înțelegem mai bine bazele genetice ale bolii Alzheimer și ale bolii coronariene, precum și ale bolilor cardiovasculare în general, permițându-ne să înțelegem mai bine debutul și evoluția bolii Alzheimer și, eventual, să găsim ținte terapeutice pentru ambele afecțiuni.

Vezi și: Vârstele critice la care organismul trece prin schimbări moleculare majore. Cele 2 praguri importante în sănătatea ta

Legatura dintre bolile de inimă și Alzheimer

Un studiu a descoperit o asociere genetică între boala Alzheimer și arteriopatia coronariană, dezvăluind o legătură între creier și inimă. Studiul a identificat gene comune de interes, dar nu a găsit o legătură cauzală comună între cele două boli prin intermediul genelor.

Cu toate acestea, constatările sugerează că ar putea exista o asociere genetică comună ambelor afecțiuni. Studiul este considerat un studiu de asociere, sugerând că ar putea exista un fel de asociere genetică comună ambelor afecțiuni.

Descoperirile ar putea oferi indicii cu privire la domeniile biologice comune acestor boli, ceea ce ar putea conduce la perspective privind posibile metode sau ținte de tratament, inclusiv medicamente reorientate.

Cu toate acestea, funcțiile genelor identificate nu sunt pe deplin înțelese, iar legăturile lor reale cu fiecare dintre afecțiuni nu sunt pe deplin înțelese. Concluziile studiului ar putea oferi informații valoroase cu privire la potențiale metode de tratament sau ținte pentru Alzheimer și alte boli cardiovasculare.

Relația dintre afecțiunile neurologice și cele cardiace nu este bine înțeleasă, existând posibili factori de risc genetic comuni sau o legătură genetică pe care încă nu o înțelegem pe deplin. Cheng-Han Chen, consideră că cercetările viitoare vor trebui să se bazeze pe genele identificate pentru a le înțelege funcțiile, relațiile și mecanismele potențiale implicate în riscul de a dezvolta Alzheimer sau boli cardiovasculare.

Mai multe linii de cercetare au arătat o legătură între sănătatea inimii și sănătatea creierului, persoanele cu boli cardiovasculare prezentând un risc crescut de Alzheimer și alte boli care cauzează declinul cognitiv. Un studiu realizat de SPRINT-MIND a arătat că o intervenție care vizează reducerea agresivă a tensiunii arteriale sistolice poate reduce probabilitatea de apariție a deficienței cognitive ușoare (MCI) singură și a prevalenței MCI și a demenței împreună, dar nu și a demenței singură.

Clinicienii ar trebui să includă în mod regulat discuții despre sănătatea creierului în interacțiunile lor cu pacienții și să continue să avanseze în înțelegerea legăturilor dintre bazele biologice prin investigarea în continuare a mecanismelor și căilor comune care leagă boala arterială coronariană, lipidele și Alzheimer.

YesMy - smt4.5.3