Cercetătorii au descoperit că fumătorii care au obținut un punctaj mai mare la un test de abilități matematice, au avut mai multe șanse decât alții să spună că intenționează să renunțe la fumat.
Motivul: aveau o memorie mai bună pentru cifrele legate de riscul de fumat, ceea ce a dus la perceperea unui risc mai mare al acestui obicei și apoi la o dorință mai mare de a renunța.
Potrivit studiului (link direct), publicat în jurnalul medical Health Psychology, oamenii care aveau abilități matematice mai bune și-au amintit mai multe dintre cifrele înfricoșătoare legate de riscurile fumatului și au conștientizat pericolul.
Mai mult, potrivit autorilor studiului, aceste rezultate ar putea ajuta să explice de ce multe studii descoperă că fumătorii care sunt mai educați au mai multe șanse să renunțe cu succes.
Cercetarea a implicat 696 de fumători adulți din Statele Unite, care au participat online. La începutul sesiunii, participanților li s-a oferit un test scurt, standardizat, de măsurare a numerației.
Participanților li s-au arătat apoi opt etichete diferite cu avertismente pentru țigări, de câte patru ori fiecare. Etichetele de avertizare aveau diverse imagini, cum ar fi grafica unui mormânt al unui desen animat sau o fotografie cu un plămân deteriorat.
Fiecare etichetă a inclus, de asemenea, un avertisment text trimis în mod congresional (cum ar fi „Fumatul te poate ucide”) combinat cu informații privind riscurile la care sunt expuși fumătorii și nefumătorii. De exemplu, „75,4 la sută dintre fumători vor muri înainte de vârsta de 85 de ani, comparativ cu 53,7 la sută dintre nefumători”.
În diferite puncte, participanților li s-a cerut să-și evalueze reacțiile emoționale la fiecare etichetă, credibilitatea fiecărei etichete și relevanța personală a fiecărei etichete.
Imediat după experiment și șase săptămâni mai târziu, participanții au răspuns la mai multe e întrebări menite să arate cât de mult au si-au amintit despre informațiile de risc care le-au fost date. De asemenea, li s-au adresat întrebări pentru a stabili constientizarea riscului legat de fumat și dacă doresc să renunțe la fumat în următoarele 30 de zile sau în anul următor.
Concluziile au confirmat cercetările anterioare, care sugerează că memoria pentru etichetele de avertizare cu emoții puternice (cele care aveau imagini grafice precum un plămân bolnav) a fost mai scăzută imediat după experiment, decât memoria pentru avertizarea prin etichete cu emoții mai slabe (cele cu grafică precum piatra de mormânt a desenului animat).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.