Colegiul Farmaciștilor din Cluj și Colegiul Farmaciștilor din București i-au transmis ministrului Sănătății, Vlad Voiculescu, un MEMORIU în care îi atrag atenția că degeaba au adoptat Guvernul Ordonanța de urgență care prevede că testarea și vaccinarea COVID-19 se poate face și în farmacii, pentru că DOUĂ LEGI de bază din sistemul sanitar – Legea Sănătății și Legea Farmaciei – le interzic să facă asta!
„În prezent, prin Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, printre activitățile realizate pentru exercitarea profesiei de farmacist NU SE REGĂSEȘTE și activitatea de măsurare a unor parametri biologici, efectuare de teste în scop de diagnostic și administrare de vaccinuri, iar în contextul actual al situației epidemiologice generate de pandemia COVID-19, se impune reglementarea de urgență a acestei situații. Mai mult, dat fiind impactul negativ asupra sănătăţii şi vieţii pacienţilor cauzat de neraportarea rezultatelor testelor rapide COVID-19 efectuate în actualul context epidemiologic şi necesitatea implementării unui mecanism funcţional de monitorizare, supraveghere și control al activităților de testare rapidă antigen COVID-19 prin intermediul unităţilor farmaceutice, se impune modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum și modificarea și completarea Legii farmaciei nr. 266/2008, pentru aplicarea eficientă a măsurilor de control de către Ministerul Sănătății. În prezent, Legea farmaciei nr. 266/2008 prevede că „testarea unor parametri biologici cu aparatură destinată utilizării individuale de către pacienţi, precum şi administrarea de vaccinuri se realizează prin unitățile farmaceutice numai în condiţiile prevăzute prin ordin al ministrului sănătăţii” însă, nu prevede printre activitățile permise a fi desfășurate în unități farmaceutice și activitatea de testare cu dispozitive medicale în scop de diagnostic”, se arată în MEMORIUL FARMACIȘTILOR (link direct document integral).
Farmaciștii îi atrag atenția că dacă binevoia să îi cheme la consultări i-ar fi explicat ce trebuie să modifice dacă vrea cu adevărat testare și vaccinare în farmacii.
„Modalitatea de adoptare a unui act normativ în regim de urgență care lărgește sfera de atribuții a farmaciștilor din România a fost și rămâne în continuare surprinzătoare pentru întregul nostru corp profesional, în condițiile în care niciunul din reprezentanții noștri nu a fost consultat anterior. Mai mult, este inexplicabil faptul că modificări legislative de o asemenea anvergură nu au fost propuse și discutate cu reprezentanți ai farmaciștilor în perioada contemporană stării de urgență instituite în cursul anului 2020, însă ajung să fie deja introduse pe ordinea de zi a ședinței Guvernului României din 25.03.2021, iar apoi în 29.03.2021, fără nicio consultare prealabilă, când o atare stare de urgență nu mai este de actualitate.
Pe de o parte este de înțeles că s-a dorit degrevarea unora din reprezentanții sistemului medical angrenați în situaţia epidemiologică determinată de răspândirea coronavirusului SARS CoV-2, însă pe de altă parte stabilirea inopinată a unor noi atribuții în sarcina farmaciștilor duce la împovărarea profesiei de farmacist fără verificarea prealabilă a posibilităților logistice și fără consultarea celor efectiv implicați. De altfel, din cunoștințele noastre, avut loc o consultare strict a unor reprezentanți ai unor lanțuri farmaceutice, însă aceștia nu pot exprima în mod legal o poziție a profesiei de farmacist, cât timp nu sunt implicați direct în desfășurarea activității farmaceutice în incinta farmaciilor.
În concret, dincolo de lipsa consultării oricăruia din reprezentanții farmaciștilor din România în decizii cu impact asupra activității tuturor farmaciilor din țară, atragem atenția asupra următoarelor probleme punctuale generate de modificările legislative analizate:
1. nu există în prezent niciun studiu de impact cu referire la modalitatea în care activitatea farmaceutică uzuală mai poate sau nu să continue în parametri optimi.
2. nu există o proiecție a costurilor cu forța de muncă ori privitoare la cuantificarea serviciului ce ar trebui prestat de farmacist după adoptarea Ordonanței de Urgență, în condițiile în care schemele actuale de personal ale fiecărei unități farmaceutice nu au fost stabilite prin raportare la noi atribuții.
3. stabilirea atribuțiilor în forma menționată în textul Ordonanței de Urgență este contrară pregătirii universitare a farmacistului, în condițiile în care este sub nivelul de prgătire universitară a oricărui farmacist din România.
4. prin stabilirea pe cale legislativă a noilor atribuții, nu se pot respecta regulile privind protecția și securitatea în muncă existente în prezent în farmacii, iar din informațiile date publicității nici nu se prefigurează o îndrumare a farmaciștilor în sensul adaptării regulilor de protecție și securitate în muncă la noile atribuții.
5. lipsa spațiilor adecvate și special amenajate în incinta farmaciilor pentru exercitarea atribuțiilor cuprinse în textul Ordonanței de Urgență.
6. lipsa posibilității de a fi create circuite delimitate în incinta farmaciilor pentru exercitarea acestor noi atribuții.
7. creșterea riscului de contaminare a medicamentelor din incinta farmaciei, fără posibilitatea de atragere a vreunei răspunderi.
8. necesitatea implicită ca fiecare unitate farmaceutică să încheie un contract privind si colectarea deșeurilor periculoase biologice, fără să fie prefigurată posibilitatea de recuperare chiar și ulterioară a costurilor avansate de unitățile farmaceutice în acest sens.
9. lipsa resurselor financiare aferente achiziționării echipamentelor de protecție necesare recoltării probelor biologice ori lipsa reglementării unui buget alocat de Ministerul Sănătății ca urmare a instituirii noilor atribuții în sarcina farmaciștilor.
10. nu există dispoziții legale privitoare la interpretarea și transmiterea rezultatelor testărilor realizate în farmacii, dar nici cu privire la acțiunile ce trebuie întreprinse în momentul pozitivării unui test efectuat de farmacist în incinta farmaciei; în aceeași privință, nu s-a avut în vedere impactul unui eventual test pozitiv realizat în incinta farmaciei asupra celorlalți pacienți prezenți în același timp și nici dacă pacienții vor evita sau nu farmaciile în care în care se realizează teste rapide antigen COVID-19 din precauție, cu efecte majore asupra veniturilor acelor unități farmaceutice.
11. lipsa prevederilor care să stabilească posibilitatea realizării de teste în mod gratuit, respectiv cum anume se complinește din punct de vedere financiar activitatea farmacistului implicat în această activitate de testare gratuită”, se mai arată în MEMORIUL semnat de președinții celor două Colegii, Președinte Conf. Dr. Dinte Elena (Colegiul Farmaciștilor Cluj) și Prof. dr. Farm Simona Negreș (Colegiul Farmaciștilor București).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.