Proiectul de lege care prevede trecerea organizării examentului de rezidențiat de la Ministerul Sănătății, la Ministerul Educației a fost inițiat de 8 parlamentari PSD, dintre care 6 sunt medici și predau la Universități de Medicină și Farmacie: dr. Patriciu Achimaş-Cadariu (UMF Cluj, deputat), dr. Corneliu-Florin Buicu (UMF Târgu Mureș, deputat), dr. Alexandru Rafila (UMF București, deputat), dr. Leonard Azamfirei (UMF Târgu Mureș, senator), dr. Florian Bodog (UMF Cluj, senator), dr. Adrian Streinu Cercel (UMF București, senator), Lucian Romașcanu (senator) și Angel Tîlvăr (senator).
În expunerea de motive, aceștia precizează că între cele două acte normative care reglementează în prezent organizarea examenului de rezidențiat (Legea educației naționale nr.1 / 2011 și OG nr.18/2009) „există o serie de prevederi care nu sunt armonizate, situație sesizată în mod repetat de universitățile de medicină și farmacie din Români, care susțin, de altfel, in corpore, această propunere legislativă”.
Autorii proiectului subliniază că, în fapt, admiterea la rezidențiat este organizată de către universitțile de medicină și farmacie acreditate, prin concurs național de admitere în rezidențiat. Totodată, pregătirea în rezidențiat cu tot ce conține ea, adică practic întreg parcursul de formare, de la admitere la certificarea medicului rezident ca medic specialist, „se desfășoară sub directa coordonare a instituțiilor de învățământ superior care organizează practic întregul program de pregătire n rezidențiat”.
„Implicarea Ministerului Sănătății în acest proces ține exclusiv de stabilirea necesarului / numărului de locuri necesar pentru a fi pregătit în fiecare specialitate, în funcție de politica națională de resurse umane, dar pregătirea propriu-zisă, fiind o formă de învățământ post-universitar reglementat de Legea Educației Naționale nr.1 / 2011, trebuie să aparțină de Ministrul Educației, prin instituțiile de învățământ superior pe care le are în subordonare”, mai arată inițiatorii care cred că adoptarea proiectului lor va pune în acord cele două reglementări existente, dar ar și asigura condițiile necesare de pregătire riguroasă a rezidenților.
„Avem nevoie de această reglementare pentru a diferenția atribuțiile celor două ministere: Ministerul Educației și Ministerul Sănătății, precum și a instituțiilor coordonate / subordonate acestora”, notează cei 8 parlamentari inițiatori.
Ministerul Sănătății și Consiliul Economic și Social (CES) s-au opus, în parte proiectului. CES a explicat că poiectul trebuie modificat, întrucât mută competența gestionării rezidențiatului din sfera Ministerului Sănătății în cea a Ministerului Eduacției pentru medicii rezidenți care sunt angajați ai MinisteruluI Sănătății și că documentul trebuie să prevadă clar care sunt efectele preconizate țși să stabilească niște linii directoare și niște drepturi și obligații ale principale ale categoriei profesionale vizate, în speță rezidentul. „Transferul de competență ridică semne de întrebare privind statutul rezidentului, câtă vreme actul normativ cu putere de lege care îl reglementează este abrogat și neînlocuit de o altă reglementare la același nivel de forță juridică”, a notat CES, în punctul de vedere transmis la Camera Deputaților.
Ce au aprobat deputații
După discuții în comisiile de specialitate (unde a primit avize nefavorabile de la Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale și de la Comisia juridică, de disciplină și imunități), proiectul a fost înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților și aprobat, ieri, cu 235 de voturi pentru , 75 împotrivă și nicio abținere.
Iată ce conține proiectul de lege în forma votată de Camera Deputaților (documentul integral AICI)
„L E G E pentru completarea art. 174 din Legea educației naționale nr. 1/2011
Camera Deputaților adoptă prezentul proiect de lege.
Art. I. – Articolul 174 din Legea educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:
1. După alineatul (8) se introduc patru noi alineate, alin. (81) – (84), cu următorul cuprins:
(81) Ministerul Educației organizează admiterea în rezidențiat pe locuri și pe posturi, prin concurs național, cu tematică și bibliografie unică, în temeiul unei metodologii aprobate prin ordin comun al Ministrului Educației și al Ministrului Sănătății, la propunerea universităților de medicină și farmacie acreditate și a universităților care au în structură facultăți de medicină, medicină dentară și farmacie acreditate. (...)
2. După alineatul (11) se introduc două noi alineate, alin. (12) și (13), cu următorul cuprins:
(12) Pregătirea în rezidențiat este coordonată de departamentele de pregătire în rezidențiat existente în cadrul universităților de medicină și farmacie acreditate sau în cadrul universităților care au în structură facultăți de medicină, medicină dentară și farmacie acreditate, care organizează programe de pregătire în rezidențiat.
(13) Pregătirea în rezidențiat se face în unitățile sanitare publice sau private atestate de către universitățile de medicină și farmacie acreditate sau de universitățile care au în structură facultăți de medicină, medicină dentară și farmacie acreditate, după o metodologie proprie”.
Proiectul de lege a fost înaintat către Senat, care este cameră decizională în acest caz.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.