În zilele noastre, ar putea părea aproape imposibil să menții o separare clară între viața personală și cea profesională datorită muncii la distanță, tehnologiei mai sofisticate și programării mai flexibile.
Cu toate acestea, o împărțire perfectă 50/50 sau orice altă formă nu este necesară pentru un echilibru sănătos între viața profesională și cea privată.
"Este posibil ca echilibrul dintre viața profesională și cea privată să trebuiască să fie ajustat", recomandă Rebecca Phillips, consilier profesional licențiat și proprietar al Mend Modern Therapy, dacă:
- Ai probleme în relațiile din viața ta
- Te-ai schimbat și acum ești pesimist, cinic, agitat sau posomorât.
- Ești epuizat mental, fizic sau emoțional.
În plus, este posibil să te simți dezorientat, supraîncărcat sau tras în mai multe direcții diferite tot timpul.
"Noi nu avem vieți personale și profesionale. Avem o singură viață cu multe roluri și fațete", explică Sally Anne Carroll, coach de reinventare a vieții și a carierei și autoare a cărții "Reinventează-ți realitatea: Un ghid pozitiv practic pentru revitalizarea vieții și a muncii tale", "A Positively Practical Guide to Revitalizing Your Life & Work".
1. Fiecare caz este unul individual
Înainte de a începe să faci schimbări, este important să îți amintești că un bun echilibru între viața profesională și cea privată este "foarte individual", spune Carroll.
"Ceea ce i se pare echilibrat unui tânăr profesionist fără responsabilități familiale sau de echipă va fi diferit de ceea ce i se pare echilibrat unui executiv de nivel înalt care conduce o companie mare sau unei mame care lucrează și are copii", spune ea.
Cu alte cuvinte, concentrează-te pe propriile roluri, responsabilități și obiective.
2. Identifică-ți valorile
Echilibrul dintre viața profesională și cea privată "înseamnă să fii în integritate cu valorile tale și cu responsabilitățile pe care alegi să ți le asumi", spune Carroll. Așadar, lia în considerare posibilitatea de a reflecta asupra a ceea ce este important, esențial și nenegociabil pentru tine.
3. Mărește concentrarea
După ce ai identificat valorile generale și viața ideală pentru tine, gândește-te cum se traduc acestea în rutina de zi cu zi.
Poate că pentru tine echilibrul implică:
- Să faci sport în majoritatea dimineților
- Să îți iei copiii de la școală la timp în fiecare zi
- Să-ți iei liber tot weekendul
- Serile mai lente, fără tehnologie
- Să îei o pauză o dată pe lună călătorind undeva, chiar și pentru o zi
Odată ce ai stabilit aceste lucruri esențiale, poți începe să explorezi pașii pe care trebuie să îi faci pentru a-ți trăi valorile zilnic, săptămânal și lunar.
4. Limitează orele irosite
Gândește-te la modul în care îți petreci în prezent timpul în diversele roluri pe care le ai. S-ar putea să fie util să urmărești timpul și programul pentru o săptămână sau două pentru a înțelege mai bine unde se duc orele și minutele din fiecare zi.
Apoi întrebeată-te:
- Ce sarcini pot delega altcuiva (cum ar fi un coleg de serviciu, un profesionist care mă ajută, un partener sau un copil)?
- Ce sarcini pot omite?
- Ce sarcini pot petrece mai puțin timp?
5. Contorizează nivelul tău de energie
Dezvoltarea unei vieți cu sens necesită muncă. În plus, în general, te vei simți mai bine atunci când îți poți dedica energia celor mai importante îndatoriri, după cum probabil știi deja.
Există numeroase metode prin care îți puteți onora energia. Pentru început, Phillips sfătuiește să fii conștient de corpul tău. Când te simți cel mai treaz și pregătit să te ocupi de sarcinile tale?
Atunci când energia ta este la cel mai înalt nivel, acordă prioritate celor mai vitale treburi, dacă ai puțină flexibilitate în program. Când energia începe să scadă în mod natural, încearcă să te odihnești.
Determină și rutinele, activitățile și persoanele care îți epuizează energia. De exemplu, este posibil să ai un prieten căruia îi place să bârfească în timp ce mergeți împreună la serviciu, potrivit lui Phillips. Cu toate acestea, negativitatea îți poate afecta întreaga dimineață.
Foto: Freepik @evprokrey
6. Stabilește limite în privința programului de muncă
S-ar putea să ai de câștigat dacă ți-ai stabili limite mai rigide pentru munca ta, fie că lucrezi de acasă, fie că mergi la birou. În acest fel, nu te vei simți ca și cum ai fi "la muncă" tot timpul.
În plus, dacă întreaga ta locuință nu este chiar imaginea liniștii, mintea și corpul tău s-ar putea cu adevărat să se relaxeze și să se reîncarce - sau, cel puțin, să se concentreze, potrivit Healthline.
Naama Zusman, antrenor de sănătate certificat și antrenor de carieră licențiat, oferă următoarele exemple de limite utile:
- Șterge aplicațiile de lucru și e-mailurile de pe telefon.
- În timpul orelor în care nu lucrezi, folosiți o aplicație pentru a bloca e-mailurile și aplicațiile legate de muncă.
- Când ziua de lucru se termină, pune laptopul într-un sertar.
- Asigură-te că ai un telefon dedicat muncii și închide-l la sfârșitul zilei.
- Pentru corespondența de afaceri și cea personală, crează conturi de e-mail separate.
7. Ieși din modul de lucru
Dacă nu ai în minte un final clar pentru ziua de lucru, s-ar putea să îți dați seama că nu ieși niciodată cu adevărat din modul de lucru.
Zusman sugerează crearea unui ritual de tranziție pentru a reduce stresul și pentru a te asigura că nu aduci negativitatea acasă, chiar dacă "acasă" este doar o altă cameră sau o altă masă. Potrivit lui Zusman, această practică nu face decât să semnifice încheierea săptămânii de lucru și trecerea la următoarea porțiune a zilei tale.
Poți alege cât de lung sau cât de scurt este ritualul tău. Iată câteva exemple de ritualuri:
- Schimbarea în haine confortabile
- Aprinderea unei lumânări
- Ieșirea la o plimbare rapidă
- Prepararea unei cești de ceai
- Îmbrățișarea unui animal de companie
- Confirmând cu cei din casă
8. Prioritizează activitățile benefice pentru tine
Pe lângă întâlnirile și sarcinile de la serviciu, rezervă-ți timp pentru tot ceea ce te ajută la bunăstarea emoțională, mentală și fizică.
De exemplu, ai putea pune aceste activități în agendă:
- Un prânz cu un prieten
- Yoga de dimineață
- Navigarea în bibliotecă
- Plimbări după serviciu
- Pauze de meditație
- O excursie la plajă
9. Profită de ziele libere
Faptul că nu vă luați timp liber poate duce rapid la epuizare și vă poate face să vă simțiți ca și cum tot ce faceți este să munciți.
Antreprenorilor independenți, liber-profesioniștilor și proprietarilor de mici afaceri le este mai greu să își ia zile de concediu medical, dar, după cum remarcă Jill Duffy, autoare a cărții "The Everything Guide to Remote Work".
10. Lucrează în sesiuni scurte
Atunci când îți este greu să te concentrezi și să finalizezi sarcinile, ceea ce se poate întâmpla foarte ușor atunci când lucrezi de acasă, echilibrul dintre viața profesională și cea privată poate avea de suferit.
Duffy recomandă să îți crești randamentul prin:
- punând un cronometru de 25-50 de minute pe o anumită activitate.
- Orice gânduri care vă distrag atenția ar trebui să fie notate, astfel încât să le poți aborda mai târziu.
- Fă o pauză de câteva momente după fiecare sesiune de lucru.
Fiecare individ va avea o definiție diferită a unui echilibru sănătos între viața profesională și cea privată.
În cele din urmă, secretul este să îți dai seama ce constituie o viață plină de sens și plină de satisfacții pentru tine. Apoi, ia în considerare ce ajustări concrete poți face la locul de muncă și la rutina tine. Vei fi surprins de cât de mult pot contribui chiar și cele mai mici modificări la o viață mai împlinită.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.