Cercetătorii de la Universitatea din Dartmouth au observat că atunci când imaginile alimentare au fost însoțite de informații privind conținutul caloric, creierul a arătat o scădere a activării sistemului de recompensă și o activare crescută în sistemul de control. Cu alte cuvinte, alimentele pe care altfel le-ați fi mâncat cu ochii închiși acum au devenit mai puțin de dorit, din cauza conținutului de calorii care a fost afișat.
Studiul este primul de acest fel care își propune să examineze modul în care creierul face alegeri alimentare când informațiile despre calorii sunt prezentate. Rezultatele sunt utile, spun autoritățile americane, având în vedere că, la începutul acestui an, anumite unități din lanțul alimentar din SUA trebuia să respecte legislația privind etichetarea meniurilor din partea Administrației pentru alimente și medicamente din S.U.A.( FDA), care impunea divulgarea informațiilor despre calorii pe meniuri. În plus, în conformitate cu Centrul pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC), obezitatea a afectat aproape 40% dintre adulții din SUA în 2015-16.
,,Constatările noastre sugerează că etichetarea caloriilor poate modifica răspunsurile în sistemul de recompense al creierului atunci când iau în considerare opțiunile alimentare. În plus, considerăm că intervențiile nutriționale pot avea mai mult succes dacă iau în considerare motivația consumatorului, inclusiv dacă ține sau nu dieta ", spune Andrea Courtney primul autor al studiului, postdoctorand la Laboratorul Stanford Neuroștiințe Sociale de la Universitatea Stanford.
În studiul efectuat la Dartmouth, 42 de studenți (cu vârsta cuprinsă între 18 și 22 ani) au vizionat 180 de imagini alimentare fără informații despre calorii, urmate de imagini cu informații despre calorii și au fost rugați să evalueze dorința lor de a mânca alimentele în timpul scanării cu rezonanță magnetică funcțională. Imaginile au fost obținute fie de la baza de date despre hrana pentru alimente, fie de site-urile populare, de tip fast food, care pun informații despre calorii. Cei 22 de studenți aflați la dietă și 20 de studenți care nu țineau dietă au văzut același set de imagini, inclusiv alimente cum ar fi un cheeseburger, cartofi prăjiți sau o felie de cheesecake. Pe o scară de la 1 la 4 (1 = deloc, 4 = foarte mult), au indicat cât de probabil ar fi să mănânce mâncarea respectivă.
Cercetătorii au analizat răspunsurile din două regiuni ale creierului care motivează comportamentul alimentar: nucleul accumbens (NAcc) și cortexul orbitofrontal (OFC). Cu toate că toți participanții au prezentat o scădere a activării în aceste zone atunci când au fost prezente informații despre calorii, studenții au prezentat mai multe modele de activare similare în stânga OFC pentru alimentele marcate cu calorii. Această constatare sugerează că dietele pot lua în considerare informațiile despre calorii chiar și atunci când nu sunt prezente în mod explicit și se bazează pe cercetări anterioare care sugerează că prezența indicilor de sănătate poate duce la decizii mai sănătoase privind alimentele, potrivit Eurekalert.org.
,,Pentru a motiva oamenii să facă alegeri alimentare mai sănătoase, sunt necesare schimbări de politică care să includă nu numai informații nutriționale, inclusiv conținutul de calorii, ci și o componentă a educației publice, care consolidează beneficiile pe termen lung ale unei alimentații sănătoase", a adăugat Kristina Rapuano, autorul principal al studiului și student postdoctoral la Laboratorul Fundamental al Laboratorului de Creier pentru Adolescenți de la Universitatea Yale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.