În era alimentelor ultra-procesate, în care chipsurile, prăjiturile și ciocolata ne atrag de fiecare dată cu o atracție irezistibilă, Profesorul Barry Smith, specialist în experiența multi-senzorială a consumului de alimente la Centrul de Studiu al Simțurilor din Londra, dezvăluie cum sunt concepute aceste produse pentru a ne prinde în mrejele lor.
Barry Smith, care a lucrat anterior cu mari companii precum Kellogg's, Coca-Cola și Ferrero, a decis să se retragă din acest domeniu din motive etice și să elimine produsele ultra-procesate din dieta sa, în urma riscurilor asociate cu acestea, inclusiv diabetul de tip 2 și bolile cardiovasculare.
Vezi și:
Una dintre metodele prin care aceste produse sunt fabricate pentru a deveni imposibil de rezistat este manipularea simțului auzului.
”Sunetul joacă un rol crucial în atragerea consumatorului. De exemplu, clicul satisfăcător al unei doze de suc când este deschisă sau zgomotul crocant al unei tablete de ciocolată spartă sunt intenționat concepute pentru a stimula dorința de consum”, explică Smith.
Acest fenomen, cunoscut sub numele de ”sonic branding”, asociază un anumit sunet cu produsul și ajută la crearea unei așteptări pozitive și a unui impuls de consum.
Mai mult decât atât, companiile de produse ultra-procesate utilizează și simțul mirosului pentru a influența dorința consumatorului.
Barry Smith subliniază că majoritatea a ceea ce percepem ca fiind gust provine, de fapt, din miros.
Studiile sugerează că simțul olfactiv ar putea fi responsabil pentru până la 95% din percepția gustativă.
”Magazinele pot răspândi mirosul de produse de patiserie proaspete pentru a încuraja cumpărarea acestora, chiar dacă clienții inițial veniseră doar pentru legume”, explică Smith.
Un exemplu inovator pe care Smith îl menționează este strategia utilizată de Mars pentru batoanele sale de înghețată.
Compania a infuzat mirosul de ciocolată și caramel în zona de deschidere a ambalajului, astfel încât consumatorii să simtă o aromă plăcută de ciocolată și caramel atunci când deschid produsul.
”Este o mișcare extrem de inteligentă și creativă, care îmbunătățește experiența consumatorului”, a mai adăugat Smith.
Profesorul Smith face o distincție importantă între atragerea consumatorului prin stimularea simțurilor și inducerea în eroare.
În opinia sa, este acceptabil să conduci un consumator către un produs printr-un indiciu senzorial, atâta timp cât ingredientele promovate sunt, într-adevăr, în produs. Totuși, dacă indiciul nu reflectă realitatea produsului, aceasta este considerată o practică înșelătoare.
Aceste strategii de marketing sofisticate subliniază complexitatea și subtilitatea cu care alimentele ultra-procesate sunt concepute pentru a deveni irezistibile.
Înțelegerea acestor tehnici ne poate ajuta să devenim consumatori mai conștienți și mai informați, evitând astfel capcanele adesea periculoase ale alimentației moderne.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.