Gazda a acordat cea mai mare parte a emisiunii celebrităților italiene. Apoi, cu doar câteva minute rămase, i-a dat cuvântul și lui Burioni.
Burioni și-a dat seama că nu are timp să spună argumentele obișnuite despre statistici și incertitudinea științifică, așa că și-a păstrat mesajul simplu: „Pământul este rotund, benzina este inflamabilă, iar vaccinurile sunt sigure și eficiente", a spus el. "Restul sunt minciuni periculoase."
„A explodat ca o bombă", își amintește Burioni. Zeci de e-mailuri ale telespectatorilor trimise către emisiune, unii punând la îndoială modul în care rețeaua de televiziune finanțată public, care o găzduiește, ar putea permite unor astfel de personalități informate să vorbească despre medicină. Burioni a preluat tema pe pagina sa de Facebook, întrebând cum o ramură a guvernului ar putea transmite minciuni despre vaccinuri în timp ce agenția de sănătate a promovat imunizarea. Peste 5 milioane de oameni au răspuns la comentariile sale. Jurnalistul radio Alessandro Milan a numit replica lui Burioni din acea emisiune drept „cele mai frumoase 13 cuvinte auzite la TV în ultimul an", notează Science Mag.
Omul de știință a de devenit vedetă
Așa a început cariera mediatică a lui Roberto Burioni. În doar câțiva ani, el a trecut de la a fi un profesor respectat, dar puțin cunoscut, la o personalitate majoră din mass-media și avocatul științei. Într-o țară în care guvernul a promovat uneori medicamente dubioase, cum ar fi terapiile cu celule stem neprobate, Burioni a devenit un avocat al vaccinării și a apărat și alte subiecte medicale, fiind un critic dur al pseudoscienței. Aproape 480.000 de oameni îl urmăresc acum pe Facebook - un număr impresionant într-o țară de 60 de milioane. O pagină web pe care el și colegii lui au creat-o ca să o furnizeze informații generale de sănătate, are peste 100.000 de vizitatori pe lună.
Burioni, un bărbat cărunt, cu sprâncene groase și zâmbet ironic, apare deseori la TV și la evenimente publice. Cele patru cărți ale sale de știință au devenit cele mai bine vândute. Ediția italiană a revistei Forbes l-a numit unul dintre primii cinci influenceri de pe internet din Italia, iar un fost ministru al sănătății l-a nominalizat pentru medalia de aur din Italia în sănătatea publică.
Celebritatea pe internet aduce și răutăți, iar Burioni a fost nevoit să se îngrijoreze de securitate. Unii cercetători și jurnaliști respectați din domeniul sănătății au fost, de asemenea, critici, spunând că maniera lui neclară, chiar abrazivă, influențează un conflict deja polarizat. Dar mulți experți în sănătate publică îl creditează cu schimbarea dezbaterii Italiei despre vaccinare și creșterea profilului științei acolo.
„Cred că a avut un impact major asupra înțelegerii publicului pe tema vaccinărilor și a științei în general", spune Pier Luigi Lopalco, care studiază epidemiologia și sănătatea publică la Universitatea din Pisa. "El și-a restabilit dreptul oamenilor de știință de a vorbi direct cu oamenii, fără ca un DJ sau un actor să intervină."
BURIONI LIGHT par o personalitate media improbabilă. A urmat un traseu academic riguros: o diplomă medicală la Roma; un doctorat în microbiologie la Geneva și câțiva ani de cercetare postdoctorală la Centrele de Prevenire și Prevenire a Bolilor din SUA, la Universitatea din Pennsylvania, la Universitatea din California, din San Diego și la Institutul de Cercetare Scripps. În calitate de profesor la Milano, dezvoltă terapii cu anticorpi monoclonali pentru herpes, hepatită C și alte boli virale - lucru care a dus la 30 de brevete internaționale.
"Am considerat că este de datoria mea să fac ceva ca doctor și profesor și ca tată al unei fetițe de 8 ani."
Și-a făcut prima incursiune în social media în 2015, când un prieten care a creat un grup Facebook pentru mame i-a cerut să scrie un explicator despre vaccinuri. Burioni, deja sesizat de mișcarea în creștere a antivaccinului din Italia, a fost de acord. "Am considerat că este de datoria mea să fac ceva ca doctor și profesor și ca tată al unei fetițe de 8 ani." El s-a îngrijorat că scepticismul la vaccinare i-ar putea pune pe ei și pe colegii de clasă în pericol. El a postat o respingere în cinci puncte a concepțiilor greșite populare ale vaccinului și teoriile conspirației - inclusiv ideea că companiile de medicamente promovează vaccinarea pentru a crește profiturile. „Casele farmaceutice câștigă mult mai mult din vindecarea bolilor decât din vaccinuri", a declarat el. „Deci, dacă nu vă vaccinați copiii, multinaționalele farmaceutice vă vor fi sincer recunoscători".
Postarea aceea a devenit virală. În câteva săptămâni, urmăritorii săi de pe rețelele de socializare au crescut de la aproximativ 100 până la șase cifre. O voce precum cea a lui Burioni - cea a unui expert care nu vede niciun motiv să înțepe cuvinte - era în mod evident ceea ce căutau mulți italieni.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.