Într-o lume în continuă schimbare, în care dezvoltarea potențialului uman devine tot mai relevantă, Metodologia Feuerstein se evidențiază ca o resursă esențială pentru educația copiilor.
Metodologia Feuerstein, cunoscută și sub denumirea de Programul de Îmbunătățire a Instrumentelor Cognitive (Instrumental Enrichment Program), este o abordare educațională și de intervenție cognitivă dezvoltată de psihologul israelian Reuven Feuerstein. Scopul acestei metode este de a îmbunătăți abilitățile cognitive și de învățare ale indivizilor printr-o serie de instrumente și tehnici structurate.
Metodologia Feuerstein, mină de aur
Programul de Îmbogățire Instrumentală (IEP) dezvoltat de profesorul Reuven Feuerstein, un român care a trăit în București până la vârsta de 21 de ani, este recunoscut pe plan internațional și a fost propus pentru Premiul Nobel pentru Educație.
"Metodologia Feuerstein este o mină de aur pentru educația copiilor noștri, pentru dezvoltarea potențialului lor de învățare. În ultimul timp se vorbește foarte mult despre dezvoltarea potențialului uman. Să știți că profesorul Reuven Feuerstein este român, a trăit în România, în București, până la vârsta de 21 de ani, și a fost propus pentru Premiul Nobel pentru educație tocmai pentru construirea acestor jocuri pentru dezvoltarea acestui program psiho-educațional care să numește Programul de îmbogățire instrumentală Feuerstein.
Vezi și: Trucul simplu care îți menține sănătatea creierului. Te relaxează și ameliorează depresia
A crezut în neuroplasticitatea creierului încă de acum 70 de ani, atunci când nu multă lume era de acord cu dezvoltarea inteligenței pe tot parcursul vieții. Nu se vorba de dezvoltarea structurilor neuronale până la vârsta înaintată, vârsta a treia.
Feuerstein a crezut în excepționala capacitate a ființei umane de a-și modifica structura cognitivă din necesitatea adaptării la realitățile vremurilor pe care le trăiește.
Și dacă noi ne gândim la noi cum am funcționat înainte de pandemie, să nu mă duc mai departe, acum 20 de ani, cât de mult am evoluat și cât de multe lucruri la care atunci nu ne gândeam că le putem face sau că există astăzi sunt deja rutine", a explicat Otilia Todor, cea care are Centrul de formare și psihologie acreditat ca Centru Internațional Feuerstein în România, în exclusivitate la emisiunea Ultrapsihologie de la DC MEDICAL și DC News.
Dezvoltarea structurilor cognitive pentru atingerea potnțialului de evoluție
Această metodologie inovatoare subliniază importanța învățării mediate, o teorie potrivit căreia foarte puțini copii învață în mod autonom. Totuși, orice ființă umană poate învăța dacă este implicată în acțiuni specifice de învățare. Astăzi, teoria învățării mediate este parte integrantă a curriculei de psihologie în numeroase facultăți din întreaga lume.
"Inventatorul acestei metodologii a fost preocupat întotdeauna de învățarea ființei umane, iar când vorbim de învățare, vorbim despre dezvoltare, despre formarea și despre dezvoltarea structurilor cognitive, despre capacitatea ființei umane de a-și atinge potențialul de evoluție și dezvoltare și despre acea capacitate de reflexivitate, proactivitate, dorința de a face lucruri noi și curajul de a te confrunta cu obstacolele și de a le depăși.
A studiat creierul uman și învățarea umană și cumva l-a contrazis (n.r. Jean Piaget) în sensul bun pe profesorul său și a demonstrat teoria învățării mediate pe care, astăzi, studenții de psihologie o studiază ca materie în școală, în multe facultăți din întreaga lume", a mai a precizat Otilia Todor, cea care are Centrul de formare și psihologie acreditat ca Centru Internațional Feuerstein în România.
Vezi și: Cancerul pe care l-a avut Michael Douglas. Dr. Ciprian Cristescu: Fără simptome nu îți dai seama
Antrenamentul creierului - FOTO: Freepik@jnemchinova
Cum funcționează
Potențialul uman este capacitatea cuiva de a se îmbunătăți și de a atinge limita abilității sale de a dezvolta aptitudini și competențe. Metoda Feuerstein ajută indivizii să-și atingă potențialul învățându-i cum să învețe.
Este o abordare orientată pe proces care identifică provocările de învățare, le analizează și le rezolvă prin intervenții sistematice. Acest lucru se realizează printr-un proces numit Experiență de Învățare Mediată (MLE), care folosește evaluarea dinamică (LPAD) și un program de intervenție cognitivă (Îmbogățire Instrumentală Feuerstein).
LPAD este o evaluare dinamică cuprinzătoare și adaptabilă, concepută pentru a determina punctele forte și slăbiciunile cognitive ale unei persoane. Scopul său este de a identifica zonele care necesită dezvoltare suplimentară pentru a îmbunătăți abilitățile cognitive. Prin oferirea unei perspective asupra profilului cognitiv al unei persoane, rezultatele LPAD ajută la direcționarea studiilor individuale și de grup FIE, făcându-l un instrument valoros pentru sălile de clasă și indivizi.
Îmbogățirea Instrumentală Feuerstein (FIE) este un program de intervenție cognitivă care ajută la îmbunătățirea abilităților de gândire și învățare. Include diverse sarcini special concepute pentru a fi realizate într-un cadru de clasă, grup sau individual. FIE se concentrează pe diferite abilități mentale și oferă o abordare structurată a rezolvării problemelor. Participând la FIE, cursanții își pot îmbunătăți înțelegerea și elaborarea informațiilor.
Vezi mai multe în VIDEO:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.