Situațiile de urgență cu aflux mare de victime sunt inevitabile. O evaluare corectă și atentă a riscurilor precum și o planificare eficientă a activităților și resurselor va permite reducerea impactului acestor situații asupra activității de bază a spitalului și a calității asistenței medicale. O mare parte a acestor situații poate fi gestionată utilizând resurse care acționează într-un mod redundant pentru a diminua efectele scontate ale situației de urgență.
Dincolo de gestionarea propriu-zisă a riscurilor, introducerea unui sistem de alertare și evaluare este extrem de importantă. Aceste sisteme, alături de măsurile de precauție legate de riscurile neidentificabile, vor permite evitarea capcanelor ce pot apărea după producerea unei situații de criză, potrivit medicinadeurgenta.ro
Sistemele de comunicații, în cazul dezastrelor sau în anumite situații de urgență majore pot fi afectate. În aceste condiții Planul alb stabilește principalele mijloace de comunicare care trebuie / pot fi utilizate.
Boala provocată de grăsime care poate duce la MOARTE în somn. Primul simptom la care să fii ATENT
În cazul Spitalului se descriu 3 nivele de declanșare pentru incidentele cu victime multiple:
1. între 0 și N1 victime – Nivel de rutină
2. între N1 și N2 victime – Nivel de declanșare 1 (COD GALBEN)
3. peste N2 victime – Nivel de declanșare 2 (COD ROȘU)
Rolul acestor nivele este de a permite stabilirea anumitor măsuri specifice care trebuie abordate sau resurse care trebuie alocate pentru situațiile de urgență de amploare.
Fiecare spital își va defini valorile corespunzătoare parametrilor N1 și N2 în funcție de resursele disponibile.
Ce înseamnă nivelul de RUTINĂ
Nivelul activității de rutină este acel nivel care corespunde unui număr de victime care pot fi gestionate în cadrul UPU/CPU și al spitalului fără a mobiliza resurse suplimentare.
Nu este considerată ca mobilizare de resurse suplimentare solicitarea pentru medicii din liniile de gardă la domiciliu.
Ce înseamnă nivelul 1 de declanșare - COD GALBEN
Nivelul 1 de declanșare (COD GALBEN) corespunde situației în care numărul de prezentări la nivelul UPU/CPU depășește capacitatea zilnică de asistare a victimelor la nivelul UPU/CPU, impunându-se mobilizarea de resurse suplimentare la nivelul UPU/CPU.
Nu sunt necesare resurse suplimentare la nivelul spitalului deoarece:
- pacienții sunt în număr mare dar leziunile nu impun internare
- pacienții sunt în număr mare și prezintă leziuni care nu pot fi tratate în spitalul respectiv fiind necesar transferul imediat în altă unitate sanitară.
Acest Nivel de declanșare impune prealertarea CCS de către Directorul Medical.
De ce să nu mai mănânci niciodată după ora 18:00. BOALA pe care o faci: Bombă nucleară pe interior
Ce înseamnă nivelul 2 de declanșare - COD ROȘU
Nivelul 2 de declanșare (COD ROȘU) corespunde situației în care numărul foarte mare de victime depășește capacitatea cotidiană de gestionare a urgențelor la nivelul întregului spital.
Este necesară mobilizarea unor resurse suplimentare la nivelul majorității secțiilor din spital dar cel puțin la secțiile:
- Chirurgie generală
- Ortopedie
- Chirurgie plastică
- ORL
- Oftalmologie
- Neurochirurgie
- Chirurgie toracică
- ATI
- Radiologie – Imagistică
- Laborator
Ce este planul ALB în protocolul medicinei de urgență
Concret, planul ALB de intervenție se activează în caz de catastrofă și este echivalentul planului roșu activat în cazul entervenției echipajelor de urgență.
Planul ALB arată modul în care sunt alertați medicii, ce fel de cadre medicale din spital sunt chemate de acasă sau cine devine responsabil de trierea pacienților care urmează să fie aduși în spital.
Fiecare unitate medicală are obligația, prin lege, să dețină un asemenea plan, pe care să-l aplice în caz de evenimente cu victime multiple.
PLANUL ALB este planul de răspuns al unităților sanitare cu paturi în cazul unui aflux masiv de pacienți în urma unui accident colectiv, a unei calamități, epidemii sau pandemii (ORDIN Nr. 2021/691 din 12 decembrie 2008 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a titlului IV "Sistemul naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii).
Scopul planului ALB este acela de a permite gestionarea situațiilor de urgență produse înafara Spitalului și care necesită resurse umane, logistice, financiare suplimentare precum și o pregătire adecvată.
Care sunt obiectivele planului ALB
- Să asigure asistența medicală pentru un număr cât mai mare de bolnavi (în general urgențe) ce depășește capacitatea cotidiană de primire a spitalului.
- Să permită comanda, controlul și coordonarea secțiilor / compartimentelor / serviciilor din interiorul spitalului dar în relație cu celelate servicii de urgență implicate în soluționarea situației de criză
- Să asigure servicii medicale, medico-sociale și psihologice standard de calitate adaptate necesităților personalului, rudelor victimelor și mass-media.
Alertarea în cazul planului ALB
Producerea unui incident major soldat cu victime multiple este identificat la nivelul DC.
Acesta transmite un MESAJ DE PREALERTARE urmat, dacă este necesar, de un MESAJ DE ALERTARE către principalele structuri pentru primirea urgențelor din județul de competență care pot prelua victimele. La nivelul DC va exista o listă cu datele de contact pentru aceste structuri (numere de telefon la care se pot transmite mesajele de prealertare și alertare)
Din punctul de vedere al alertării se disting două faze:
1. Prealertarea – atunci când există informații la nivelul DC că un eveniment major s-a produs, dar nu există date suficiente care să permită estimarea numărului de victime
2. Alertarea – în maxim 5 minute de la stabilirea numărului aproximativ de victime sau de la declanșarea Planului Roșu
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.