Învățământul superior și activitățile intelectuale de ultimă generație, cum ar fi puzzle-uri, lectură sau socializare, au fost asociate cu un risc redus de demență și o rezervă cognitivă susținută sau îmbunătățită, susțin oamenii de știință de la Universitatea din San Diego, California. Rezervele cognitive sunt capacitatea creierului de a improviza și de a găsi căi alternative de a-și face treaba și de a ajuta oamenii să compenseze alte schimbări asociate cu îmbătrânirea.
O echipă internațională de la Școala de Medicină americană a evaluat mai mult de 1.000 de bărbați care au participat la studiul ,,Twin Age of the Aging din Vietnam”. Deși toți erau veterani, aproape 80% dintre participanți nu au raportat nici o experiență de luptă. Toți bărbații au luat testul de calificare a forțelor armate la o vârstă medie de 20 de ani. Testul este o măsură GCA. Ca parte a studiului, cercetătorii au evaluat performanțele participanților la sfârșitul perioadei mijlocii, folosind aceeași măsură GCA plus evaluări în șapte domenii cognitive, cum ar fi memoria, raționamentul abstract și fluența verbală.
După contabilizarea GCA la vârsta de 20 de ani, alți factori au avut un efect redus. De exemplu, educația pe toată durata vieții, complexitatea locului de muncă și implicarea în activități intelectuale au reprezentat mai puțin de 1%.
,,Constatările sugerează că impactul educației, complexitatea ocupațională și angajamentul în activități cognitive asupra funcției cognitive în viață mai târziu reflectă cauzalitate inversă", a spus dr. William S. Kremen, primul autor al studiului, profesor în cadrul Departamentului de Psihiatrie de la Școala de Medicină a Universității din San Diego.
În sprijinul acestei idei, cercetătorii au descoperit că vârsta de 20 de ani, dar nu și cea de educație, se corelează cu suprafața cortexului cerebral la vârsta de 62 de ani. Cortexul cerebral este regiunea exterioară subțire a creierului (materia cenușie) responsabilă de gândire, perceperea, producerea și înțelegerea limbajului.
Autorii au subliniat faptul că educația este în mod clar are cea mai mare valoare și poate îmbunătăți abilitățile cognitive globale ale unei persoane și rezultatele vietii.
Comparând constatările lor cu alte cercetări, oamenii de știință au speculat că rolul educației în creșterea GCA are loc în primul rând în timpul copilăriei și adolescenței atunci când există încă o dezvoltare substanțială a creierului. Cu toate acestea, ei au spus că, la vârsta adultă, efectul educației asupra GCA pare să se înrăutățească, deși continuă să producă alte efecte benefice, cum ar fi extinderea cunoștințelor și expertizei. Kremen este de părere că rămânând cognitiv activ în viață mai târziu este benefic, dar cercetătorii cred că vor fi necesare investigații suplimentare pentru a confirma pe deplin concluziile lor, informează Eurekalert.org
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.