Mediul copilariei și starea socioeconomică afectează capacitatea cognitivă și dezvoltarea creierului în timpul adolescenței, independent de factorii genetici, arată un raport al Karolinska Institutet într-un nou studiu publicat în revista PNAS. Studiul demonstrează cât de important este mediul familial, nu doar în perioada fragedă a copilăriei, ci și pe tot parcursul adolescenței.
Deși modul în care genele și mediul afectează creierul și facultățile cognitive este un subiect dezbătut fierbinte, studiile anterioare nu au ținut cont de gene atunci când au descris efectele mediului. Prin urmare, cercetătorii de la Karolinska Institutet din Suedia au studiat atât factorii de mediu, cât și o nouă măsură genetică - o valoare a indexului bazată pe o agregare de 5.000 de locații ADN care sunt cel mai puternic asociate cu realizarea educațională.
Studiul a implicat 551 de adolescenți din diferite medii socioeconomice din Europa. La vârsta de 14 ani, participanții au dat probe de ADN, au efectuat teste cognitive și au fost supuși unor scanări ale creierului într-un scaner MR, proces care s-a repetat cinci ani mai târziu.
La vârsta de 14 ani, genele și mediul au fost asociate în mod independent cu capacitatea cognitivă (măsurată folosind teste de memorie de lucru) și structura creierului. Efectele mediului au fost însă cu 50 până la 100 la sută mai puternice decât cele genetice. Diferențele de statut socioeconomic au fost legate de diferențele din suprafața totală a neocortexului.
Influența mediului, mai mare decât a genelor
„Dezbaterea anterioară a fost dacă există o zonă specială care este afectată de mediu, cum ar fi memoria de lungă durată sau limbajul”, spune Nicholas Judd, student la doctorat la Departamentul de Neuroștiință, Karolinska Institutet și co-primul autor al studiului, împreună cu colegul său de departament, Bruno Sauce. „Cu toate acestea, am reușit să arătăm că efectul are loc în neocortex și, probabil, afectează o serie întreagă de funcții.”
Diferențele genetice au fost, de asemenea, legate de structura creierului, afectând nu numai suprafața totală a creierului, ci și în mod specific o zonă a lobului parietal drept, cunoscută a fi importantă pentru abilitățile matematice, raționamentul și memoria de lucru. Aceasta este prima dată când a fost identificată o zonă a creierului care este legată de acest indice genetic.
Când cercetătorii au urmărit adolescenții cinci ani mai târziu, ei au putut examina modul în care genele și mediul au afectat dezvoltarea creierului în perioada adolescenței. Ceea ce au descoperit a fost că, în timp ce genele nu au explicat nicio schimbare cerebrală, mediul a făcut-o. Cu toate acestea, nu se știe ce aspect al mediului este responsabil pentru acest lucru.
„Există o serie de explicații posibile, cum ar fi stresul cronic, dieta sau stimularea intelectuală, însă studiul arată cât de important este mediul, nu numai în timpul copilăriei timpurii”, spune cercetătorul principal Torkel Klingberg, profesor de neuroștiință cognitivă la catedră. de Neuroștiință, Karolinska Institutet. „Găsirea celor mai importanți factori de mediu pentru optimizarea dezvoltării copilăriei și adolescenților este o problemă pentru cercetările viitoare.”
Studiul poatefi găsit aici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.