Doar privind la un obiect care ne aminteșe de cafea, poate fac creierul nostru să fie mult mai atent și mai alert, potritrivit unui nou studiu al University of Toronto. „Cafeaua este una dintre cele mai populare băuturi și este cunoscută pentru efectele sale asupra corpului”, a spus Sam Maglio, profesor asociat la „U of T” Scarborough și Rotman School of Management. „Mult mai puțin cunoscut este efectul ei psihologic, mai precis, cum doar privind un obiect care ne amintește de cafea, ne poate influența modul în care gândim”, scrie Sciencedaily.com.
Studiul, condus de co-autorul Maglio și publicat în jurnalul Consciousness and Cognition, a analizat un efect numit „priming”, prin care expunerea la semnale chiar subtile poate influența gândurile și comportamentul nostru. "Oamenii se confruntă adesea cu indiciile legate de cafea sau se gândesc la cafea, fără a o ingera", spune Maglio, expert în comportamentul consumatorilor.
"Am vrut să vedem dacă există o asociere între cafea și excitare, astfel încât, dacă expunem oamenii la indiciile legate de cafea, excitarea lor fiziologica ar crește, ca și cum ar fi băut, de fapt, cafeaua".
Excitarea în psihologie se referă la modul în care zonele specifice ale creierului se ajung la o stare de atenție, de alertă. Aceasta poate fi declanșată de o serie de lucruri, inclusiv emoțiile noastre, neurotransmițătorii din creier sau băuturile cu cofeină pe care le consumăm.
În acest caz, cercetătorii, inclusiv Maglio și Eugene Chan, un fost doctorand la Rotman, au vrut să exploreze cum simpla expunere la lucrurile care ne reamintesc de cafea poate avea un efect asupra excitației.
În patru studii separate și folosind un amestec de participanți din culturile occidentale și orientale, ei au comparat indicii legate de cafea și ceai. Ei au descoperit că participanții expuși la indicii legate de cafea au perceput timpul ca fiind mai scurt și au gândit în termeni mai concreți și mai exacți.
Obiecte ce amintesc de cafea, influență asupra gândirii
"Oamenii care se confruntă cu excitare fiziologică, din nou - în acest caz, ca efect „priming” și nu al consumului de cafea în sine - văd lumea în termeni mai specifici și mai detaliat", spune Maglio, a cărui cercetare anterioară a analizat cum poate afecta percepția timpului. "Acest lucru are o serie de implicații pentru modul în care oamenii procesează informația și fac judecăți sau iau decizii.
"Cu toate acestea, efectul nu a fost atât de puternic în rândul participanților care au crescut în culturile estice. ”Maglio speculează că asocierea dintre cafea și excitare nu este la fel de puternică în culturile mai puțin dominate de cafea. "În America de Nord avem această imagine - prototip a unui individ care se grăbește la o întâlnire importantă, cu un espresso triplu în mână. Există această legătură între consumul de cofeină și excitare, care nu există în alte culturi".
Cercetările anterioare din „U of T” au analizat efectul altor asociații primare, notează Maglio. Un studiu a constatat că simpla vizualizare a unui logo pentru un restaurant fast-food ne poate slăbi concentrarea, pentru a savura expeiențele plăcute în viață.
Maglio spune că pașii următori pentru cercetare vor privi asocierile pe care le fac oamenii între diferite alimente și băuturi. Gândirea doar la băuturi energizante sau vin roșu, de exemplu, ar putea avea efecte foarte diferite asupra excitației.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.