"Organizarea MITINGULUI DE SENSIBILIZARE s-a stabilit a se desfășura pe o perioadă nedeterminată, începând cu ziua de marți, 01 octombrie a.c., în două locații: Palatul Parlamentului, intrarea din strada Izvor - vizând Camera Deputaților și Piața Victoriei - vizând Guvernul României. În situația în care acțiunea de sensibilizare nu va atrage atenția celor două instituții centrale cu rol decizional în soluționarea problemelor sesizate, se va continua acțiunea în fiecare zi de marți, în săptămânile care urmează pe toată durata lunii octombrie, iar începând cu luna noiembrie vom declanșa acțiuni sindicale, luând în calcul și GREVA GENERALĂ", se arată într-un comunicat remis presei.
Reprezentanții Federației Naționale Sindicale "Ambulanța" din România transmit că acțiunile vor continua, până când se va lua act de problemele evidențiate și vom conveni asupra unui program național de organizare, dezvoltare și consolidare a Serviciilor Publice de Ambulanță desfășurat pe termen scurt, mediu și lung, în funcție de priorități, revizuirii și așezării salarizării la nivelul responsabilităților profesionale și recunoașterii condițiilor de muncă a personalului din Serviciile Publice de Ambulanță.
"Scopul organizării mitingului este în primul rând informarea cetățenilor din România referitor la problemele care s-au acutizat în cadrul sistemului sanitar de urgență în prespital, respectiv serviciile de ambulanță. Știm că cetățenii au așteptări de la noi și ne dorim să le fim alături cu promptitudine în momente de urgență medicală, dar suntem blocați de bâlbâiala politică și de măsurile luate de guvernanții care ne-au guvernat și ne guvernează de ani de zile.
Am avut răbdare, am sperat că problemele noastre se vor rezolva în urma sesizărilor scrise, dialogului și analizei punctuale a problemelor noastre, dar suntem dezamăgiți, ne-am săturat de promisiuni. De asemenea, dorim atenționarea clasei politice, a Președintelui actual al României și a celui care va fi ales, a Guvernului actual al României și a guvernelor care vor urma, indiferent de culoarea politică, ei trebuie să așeze acest serviciu public de urgență medicală prespitalicească la locul importanței pe care îl are în salvarea de vieți", se mai arată în comunicat.
Reprezentanții FNSAR au precizat că organizarea mitingului în această perioadă nu are scop electoral.
CALENDARUL și locațiile desfășurării MITINGULUI de SENSIBILIZARE
În data de 01 octombrie a.c.:
- de la ora 10.00 la ora 12.00 la Palatul Parlamentului - intrarea Parcul Izvor;
- de la ora 13.00 la ora 15.00 la Guvernul României - Piața Victoriei;
În situația în care acțiunea noastră nu va avea efectul propus, programul acțiunilor va continua, după cum urmează:
- în zilele de marți, 8, 15 și 22 octombrie a.c., de la ora 10.00 la 12.00 la Palatul Parlamentului, intrarea Izvor.
Sindicaliștii au transmis prin comunicatul de presă care sunt principalele probleme cu care se confruntă Serviciile Publice de Ambulanță și personalul angajat, dar si care sunt solicitările lor pentru remedierea acestor situații.
"1. Blocarea în Parlamentul României a legiferării "STATUTULUI personalului profesionist operativ de intervenție din serviciile de ambulanță.
SOLICITĂM:
Legiferarea "Proiectului de Lege privind STATUTUL personalului profesionist operativ de intervenție din cadrul serviciilor de ambulanță județene și al Serviciului de Ambulanță București-Ilfov", PL-x nr. 355/2016, statut care va duce la legiferarea obligațiilor de serviciu specifice personalului profesionist operativ de intervenție, la legiferarea drepturilor ce se impun personalului, prevederi care vor duce la creșterea calității actului medical de urgență.
SITUAȚIA ACTUALĂ:
Proiectul stă în așteptare la Comisia pentru sănătate și familie din Camera Deputaților din toamna anului 2016, când a fost dezbătut parțial, dar nefinalizat din cauza lipsei de cvorum în comisie în cursul lunii noiembrie, având în vedere finalizarea mandatului parlamentar 2012-2016 și intervenția alegerilor parlamentare.
PROPUNEM:
Introducerea de urgență pe dezbateri în Comisia pentru sănătate și familie spre avizare și continuarea circuitului procedural pentru Raport final de aprobare în Comisia pentru muncă și protecție socială, urmând a fi aprobat în plenul Camerei Deputaților.
2. EXPUNEREA la risc a personalului profesionist operativ de intervenție în situația cazurilor pacienților cu tulburări psihice, agresivi și potențial agresivi.
SOLICITĂM:
Completarea și modificarea Legii nr. 487 din 11 iulie 2002 "Legea sănătății mintale și a protecției persoanelor cu tulburări psihice", Art. 57, cât și a Ordinului ministrului sănătății nr. 488 din 15 aprilie 2016, care cuprinde norme de aplicare a Legii Sănătății mintale și a protecției persoanelor cu tulburări psihice.
Impactul legislației menționate asupra echipajelor medicale de urgență și transport sanitar din serviciile de ambulanță:
Expune și nu oferă protecția personalului profesionist operativ în intervențiile medicale de urgență și transport sanitar al bolnavilor psihici și cu tulburări psihice, al pacienților agresivi și potențial agresivi pentru internare sau consult nevoluntar făcut de către echipajele din Serviciile Publice de Ambulanță. Legislația menționată este interpretabilă, ceea ce duce la clarificări de intervenție prin protocoale la nivel de județ, între serviciile județene de ambulanță și Inspectoratele județene de Poliție.
3. Transportul pacientilor cu tulburari psihice, agitatii psihomotorii, persoane aflate sub influența alcoolului sau a substanțelor halucinogene, etc.
SITUAȚIA ACTUALĂ:
În momentul de față există un vid legislativ în ceea ce privește transportul persoanelor mai sus menționate, mai ales referitor la modalitatea de colaborare dintre serviciile de ambulanță și instituțiile însărcinate cu protecția siguranței și a integrității fizice a echipajului de pe ambulanță (Poliție, Jandarmerie, Pompieri). Astfel, în lipsa unui text de lege care să permită acestora accesul în autosanitară pe perioada transportului, personalul ambulanței rămâne descoperit în fața riscurilor pe care le presupune transportul acestui tip de pacienți. Tot referitor la acest aspect, există probleme legate de imobilizarea pacientului pe targă, Poliția/Jandarmeria/ Pompierii fiind dispuși să sprijine echipajul ambulanței, însă cu mijloace specifice puse la dispoziție de echipajul medical, fiind vorba despre o contenționare și nu încatușare a persoanei. Aceste mijloace nu se află în prezent în dotarea autosanitarelor, fiind necesară achiziționarea acelora care se potrivesc și pot fi folosite pe targă, în condițiile în care aceasta nu este prevazută cu suport pentru chingi de contenționare, ceea ce îngreunează achiziția unor astfel de mijloace de contenționare omologate și care pot fi adaptate situației noastre.
SOLICITĂM:
Încheierea unui protocol interministerial referitor la “transportul pacienților cu tulburări psihice, agitații psihomotorii, persoane aflate sub influența alcoolului sau a substanțelor halucinogene, etc.”, care să aibă ca părți serviciile de ambulanță, Jandarmeria, Poliția, Pompierii și spitalele, prin care să fie unanim reglementate toate aceste aspecte.
4. Bugetul Serviciilor Publice de Ambulanță insuficient.
SOLICITĂM:
Rectificare bugetară, cât mai urgent posibil, la nivelul solicitat de fiecare serviciu de ambulanță.
5. Personal angajat insuficient.
SOLICITĂM:
Elaborarea unui program național, desfășurat pe 5 ani, privind suplimentarea și eficientizarea echipajelor medicale de urgență și transport sanitar prin creșterea numărului de membri în echipaj și a numărului de echipaje pe tură.
Situația actuală și prevederile legislative în vigoare.
Componența actuală a echipajelor pe tip de ambulanțe:
- Tip C2/B1: - minim 3 membri;
- Tip B2: minim 2 membri;
- Tip A1/A2: minim 1 membru.
Numărul de personal în serviciile de ambulanță este sub normativul de personal aprobat prin Ordinul de Ministru nr. 1778/2007. Actualmente, activitatea în serviciile de ambulanță se desfășoară cu un procent de personal între 45 - 55% din prevederile normativului în vigoare, cu diferențe procentuale de la județ la județ. În perioada 2010-2013 personalul din serviciile de ambulanță a fost diminuat cu aproximativ 3.000 de posturi, fiind recuperate doar 700 de posturi (500 de posturi în 2015 și 200 de posturi în 2019).
Personalul este normat astfel:
- medicii - la numărul de populație conform normativului (menționăm că atracția medicilor se face cu greutate, având în vedere activitatea specifică de teren);
- asistenții medicali și ambulanțierii/șoferii autosanitară - în funcție de numărul de ambulanțe functionale, fără să existe un normativ necesar de ambulanțe;
- alt personal - etc.
PROPUNEM:
Suplimentarea treptată a numărului de personal (anual 1000 de posturi pe o perioadă de 5 ani), astfel ca echipajele operative de intervenție să fie eficientizate prin suplimentarea cu un membru în echipaj față de sistemul actual, după cum urmează:
- Tip C2/B1 = 4 membri;
- Tip B2 = 3 membri;
- Tip A1/A2 = 2 membri.
MOTIVAȚIA
Se impune eficientizarea echipajelor operative de intervenție prin suplimentarea cu un membru pe echipaj, pentru a crește operativitatea în rezolvarea cazurilor, preluarea pacientului cu toate procedurile de tratament și transportul pacientului cu targă sau alte dispozitive de transport și de imobilizare, din aparatura din dotare, fără nevoia de a se cere ajutor aparținătorilor, vecinilor, trecători sau altor persoane care nu au pregătire în acest sens. Responsabilitatea totală o are echipajul de la momentul ajungerii la caz și până la predarea la unitățile sanitare competente.
6. Ambulanțele din dotare cu un grad de uzură ridicat.
SOLICITĂM:
Urgentarea achiziției de ambulanțe necesare.
SITUAȚIA ACTUALĂ:
Parcul de ambulanțe este în procent de 80% depășit, cu normă de casare, având un grad ridicat de uzură; astfel confortul, siguranța pacientului și a echipajului sunt la un grad scăzut, siguranța circulației pe drumurile publice în regim de urgență este mult redusă, iar timpii de ajungere la caz cresc justificat prin deplasarea în regim de urgență rezervat datorită nesiguranței.
Factori care au dus la degradarea parcului de ambulanțe fără a se face completarea și înlocuirea progresivă a ambulanțelor:
- lipsa de strategie și proiecte pe termen lung cu continuitate privind dotarea și completarea cu ambulanțe a parcului de ambulanțe a Serviciilor Publice de Ambulanță, indiferent de partidele politice care sunt la guvernare;
Exemplu: în cursul anilor 2005-2006, după o analiză a parcului auto de ambulanțe, situație care a fost dezastruoasă, la solicitarea Federației Naționale Sindicale AMBULANȚA din România s-a pornit un proiect de dotare cu ambulanțe la standard european prin introducerea taxei pe viciu. Prin acel program s-a reușit în 2 ani dotarea Serviciile Publice de Ambulanță prin achiziția de ambulanțe noi performante, proiect care a dus la înlocuirea a 30% din ambulanțele vechi, depășite și neconforme, urmând ca în fiecare an să se continue dotarea prin completarea și înlocuirea ambulanțelor depășite, intrând într-un circuit continuu de dotare și înlocuire a ambulanțelor prin contracte multianuale de achiziții publice de ambulanțe. Din nefericire, proiectul nu a avut continuitate, astfel că finalizarea contractului multianual de achiziții publice de ambulanțe din vara anului 2015 a dus la încetarea achiziției timp de 3 ani; dar achiziția demarată în decembrie 2018 a adus speranța în revenirea situației privind dotarea parcului de ambulanțe prin programul de achiziții de ambulanțe demarat prin Inspectoratul pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
- instabilitatea politică și guvernamentală, schimbările frecvente de miniștri la Ministerul Sănătății și nu numai;
- intenții politice exprimate prin programe de guvernare.
Exemplu: intenția de a dezvolta în paralel de către guvern un program de dotare cu ambulanțe a cabinetelor individuale de familie care sunt private, prin programul "3000 de comune - 3000 de ambulanțe", când Serviciile Publice de Ambulanță sunt în lipsă mare de ambulanțe. Se alocă buget la nivelul propus pentru acest program incluzând 3000 de ambulante, personal necesar și salariile necesare, iar componenta importantă din Sistemul de Medicină de Urgență în prespital (Serviciile Publice de Ambulanță) este în derivă din punct de vedere al dotării și al lipsei de personal. Considerăm că se impune abandonarea acelui proiect și concentrarea guvernului actual trebuie sa fie pe consolidarea Serviciilor Publice de Ambulanță.
7. Drepturile salariale.
SOLICITĂM:
Completarea și modificarea Legii salarizării nr. 153/2017 privind salarizarea personalului din serviciile de ambulanță:
PROPUNEM:
Stabilirea nivelului salariului de bază al asistentului medical din serviciile de ambulanță în funcție de responsabilitățile profesionale în comparație cu salariul asistentului medical din unitățile sanitare cu paturi. Asistentul medical din serviciile de ambulanță are responsabilități superioare în activitatea pe care o desfășoară în teren, fiind obligat să ia decizii și să acorde tratament cu responsabilitate personală, fără a fi îndrumat de medic. În serviciile de ambulanță asistentul medical din echipajele de urgență Tip B2 este șef de echipaj și răspunde de deciziile luate până la soluționarea urgenței sau predarea la unitatea de primire competentă în raport cu tipul de urgență medicală. Asistentul medical din serviciile de ambulanță asistă pacientul în timpul deplasării, știind că în timpul transportului pacientului, apar riscurile de transport. Asistentul medical din serviciile de ambulanță intervine singur fără medic la 80% din cazuri.
Acordarea procentului de spor pentru condițiile deosebit de periculoase corespunzător condițiilor de muncă specifice personalului operativ de intevenție în teren, în comparație cu personalul medical din spitalele orășenești și municipale, personal care în prezent beneficiază de un procent de spor pentru condiții deosebit de periculoase net superior prin completarea procentelor din bugetul consiliilor locale și județene, suplimentări care duc la nemulțumiri în rândul personalului angajat în unitățile sanitare aflate în subordinea directă a Ministerului Sănătății. Personalul operativ de intervenție din serviciile de ambulanță lucrează în barem de timp, sub presiunea aparținătorilor, trecătorilor, filmărilor în locurile publice sau la domiciliul pacientului de către familie, fapt care duce la presiuni suplimentare în timpul actului medical. Activitatea în serviciul de ambulanță este singura activitate din sistemul sanitar care duce aparatura medicală la pacient, comparativ cu alte unități sanitare.
Stabilirea salariilor de bază ale managerului general și membrilor comitetului director din serviciile de ambulanță, luând ca referință salariul de bază al managerului general de profesie medic, indiferent de profesie (economist sau jurist), iar ale celorlalte funcții din comitetul director în ordine ierarhica, având în vedere responsabilitățile fiecăruia.
Pentru eliminarea discriminării existente în prezent în ceea ce privește salarizarea în cadrul serviciilor de ambulanță.
SOLICITĂM:
Introducerea personalului TESA din serviciile de ambulanță în Anexa ll a salarizării din Legea nr. 153/2017 și introducerea în Regulamentul de sporuri H.G. nr. 153/2018, având în vedere specificul deosebit al serviciilor de ambulanță.
Salarizarea personalului TESA și a operatorilor registratori de urgență la nivelul salariului la anul 2022 sau în funcție de coeficienți, pentru eliminarea discrepanțelor existente în prezent între diferitele categorii profesionale, în cadrul aceleași unități.
MOTIVAREA propunerilor:
Apreciem atenția și efortul guvernelor din ultimi 3 ani de a acorda o salarizare atractivă personalului din sistemul sanitar, în mod special medicilor. Odată cu intenția bună, a apărut un dezechilibru în salarizarea personalului din sistemul de urgență (serviciile de ambulanță, UPU-SMURD și CPU din subordinea Ministerului Sănătății) prin pierderea locului în ierarhia salarizării comparativ cu alte secții și unități sanitare care au un grad scăzut de ocupare și performanțe profesionale, ș.a.m.d., luând în calcul și condițiile de muncă. În situația în care nu se va reveni la așezarea salarizării personalului din serviciile de ambulanță în funcție de condițiile de muncă și la procentele de spor alocate pentru condițiile deosebit de periculoase, locuri de muncă unde atracția personalului medico-sanitar se face cu greutate, vom asista în curând la migrarea personalului medico-sanitar (medici și asistenți medicali) din urgență și prespital (teren) în unitățile cu paturi.
În concluzie, tot ce s-a reușit în ultimii 10 ani prin dezvoltarea serviciilor de ambulanță și UPU-SMURD și atragerea personalului printr-o salarizare corespunzătoare specificului activității și responsabilităților, prin păstrarea acestei politici de salarizare, va duce la destabilizarea sistemului de urgență.
8. Contractul Colectiv de Muncă la nivel de sector de activitate inexistent.
SOLICITĂM:
Urgentarea finalizării negocierii începute în urmă cu 2 ani și păstrarea drepturilor avute în contractul anterior.
9. Legea dialogului social 62/2011 provoacă discriminare în drepturile federațiilor sindicale reprezentative referitor la negocierea contractelor colective de muncă la nivel de sector de activitate.
SOLICITĂM:
Modificarea legii prin recunoașterea federațiilor reprezentative la nivel de grup de unități alături de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate.
10. Modificări legislative cu impact direct asupra Serviciilor Publice de Ambulanță.
SOLICITĂM:
Completarea și modificarea Legii nr. 95/2006 Titlul IV și a legislației secundare (ordine de ministru).
SITUAȚIA ACTUALĂ:
Propunerile de modificare și completare a Legii nr. 95/2016 Titlul IV sunt în Comisia pentru sănătate și famile din Camera Deputatilor din 2017.
Propunerile de modificare și completare a legislației secundare (ordine ale ministrului sănătății și ordine comune ale ministrului sănătății și ale ministrului afacerilor interne) privind adaptarea acestora la legislația actuală, sunt depuse la Ministerul Sănătății din toamna anului 2015.
11. Condițiile de muncă din dispeceratele conlocate sau integrate.
SOLICITĂM:
Asigurarea condițiilor de lucru optime în dispeceratele conlocate din cadrul Inspectoratelor pentru Situații de Urgență, astfel că atenția personalului care dispecerizează cazurile medicale să nu fie deranjată de personalul celorlalți operatori conlocați la apariția de cazuri, altele decât cele medicale.
Propunem ca în situația în care vor fi înființate dispecerate integrate în alte județe, sediile respective să fie amenajate pe teren neutru, nu în locațiile unor operatori parte din dispecerat. Consiliile județene să asigure spațiul necesar pentru dispeceratele integrate.
12. Abuzul de apeluri nejustificate pentru solicitarea de ambulanță din randul cetățenilor și unităților sanitare pentru transfer sau consult.
SOLICITĂM:
Elaborarea unui program național de educare a populației în vederea STOPĂRII abuzurilor cetățenilor care solicită ambulanța pentru cazuri nejustificate.
Impunerea conducerilor unităților sanitare să își organizeze, să își folosească ambulanțele din dotare și să își dezvolte parcul de ambulanțe pentru rezolvarea acestor cazuri interne, având legislație specifică în acest sens, astfel ca serviciile de ambulanță să își concentreze resursele pentru cazurile urgente din teren.
13. Starea degradată a majorității sediilor (stațiile centrale și substațiile) serviciilor de ambulanță.
SOLICITĂM:
Elaborarea unui program național de construcții de sedii, de stații și substații de ambulanță, prin proiecte unitare, cu finanțare din fonduri europene sau programe naționale de finanțare", se arata in comunicatul remis presei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.