Ajută colegii de muncă doar dacă ți-o cer! Un nou studiu despre comportamentul la locul de muncă a constatat că, atunci când vine vorba de oferirea de asistență/ajutor este mai bine să vă abțineți sau să așteptați până când vi se cere spun cercetătorii de la Michigan State University.
Nu sări în ajutor, că ieși prost din treaba asta
Pornind de la constatările anterioare care au arătat cum ajutorul acordat colegilor încetinește propriul succesul, profesorul de management Russell Johnson s-a uitat mai atent la diferitele tipuri de ajutor în care oamenii se angajează la locul de muncă - și cum a fost primit acest ajutor. Rezultatele cercetării, publicate în Jurnalul de Psihologie Aplicată (Journal of Applied Psychology), au cuantificat termenul „cel mai bine este să stai în banca ta / pe traseul tău".
„Chiar acum, există mult stres în ceea ce privește productivitatea la locul de muncă și pentru a fi un bun colaborator și pentru a-i ajuta pe toți cei din jur", a spus Johnson. „Dar atunci când ieșiți din proprie inițiativă în întâmpinarea unor probleme și pierdeți timp încercând să le rezolvați nu este neapărat cel mai bun lucru pe care poți să-l faci".
Privind modul în care oamenii se ajută unul pe altul la locul de muncă, Johnson a explicat că există două tipuri de ajutor pe care îl poți oferi - ajutor proactiv și reactiv – diferențierea se face în funcție de tipul de ajutor, dacă el a fost solicitat sau nu.
Dacă sunteți cel la care se apelează constant și vă oferiți activ în ajutorul celorlalți, ajsistența e de tip proactiv. Dacă întâi unul dintre colaboratori se apropie și vă solicită ajutorul pe care ulterior îl acordați atunci tipul este reactiv, a explicat Johnson.
De ce nu primești nici măcar un „mulțumesc”
„Ceea ce am descoperit a fost că, pe partea de asistență, când oamenii se angajează în ajutor proactiv, adesea nu înțeleg clar problemele și piedicile întâmpinate de destinatarii bunăvoinței, astfel că primesc mai puțină recunoștință", a spus Johnson.
„Pe partea destinatarului, dacă oamenii se apropie în mod constant de el la locul de muncă și îl întreabă dacă are nevoie de ajutorul lor, ar putea avea un impact asupra stimei de sine și recipientul ar putea deveni frustrat. Nu mă voi simți înclinat să mulțumesc persoanei care a încercat să mă ajute, pentru că nu am cerut acest lucru".
Johnson a analizat 54 de angajați cu vârste cuprinse între 21 și 60 de ani care lucrau cu normă întreagă într-o varietate de industrii, inclusiv producție, guvern, asistență medicală și educație. El a colectat date timp de 10 zile pentru o observație colectivă și de 232 de zile pentru a evalua ajutorul zilnic, primirea de recunoștință, impactul social perceput și implicarea în muncă.
Cu mai puțină recunoștință pentru ajutor și respect față de propria persoană mai scăzut în cazul celui ajutat, Johnson a explicat că răspunsurile respondenților au demonstrat că ajutorul proactiv are o influență negativă pe ambele părți - dar din diferite motive.
Stai în banca ta!
„A fi proactivi pot avea efecte toxice, mai ales asupra celor care ajută. Ei merg mai departe primind mai puțină recunoștință de la persoane pe care o ajută, ceea ce-I face să se simtă mai puțin motivați la muncă a doua zi. Mai des, cei care priesc ajutor nu vor exprima gratitudine imediat, ceea ce lasă fără sens ajutorul primit", a spus Johnson. „În ceea ce privește persoanele care primesc ajutorul necerut, ei încep să pună la îndoială propria lor competență și să simtă o amenințare la adresa autonomiei lor la locul de muncă".
În unele moduri, Johnson a spus că cercetările sale sugerează că angajații ar trebui să-și vădă de treaba lor și să nu căute probleme de rezolvat. În cele din urmă, a arătat el, ajutorul este bun - dar așteaptă să fie cerut!
„Dacă ești genul care vrea să ajute, stai liniștit și fă-ți propria treabă. Atunci vei obține cea mai mare satisfacție pentru propriul buzunar", a spus el. „În calitate de persoană care primește ajutor, ar trebui cel puțin să mulțumiți - și cu cât mai repede cu atât mai bine. Dacă așteptați câteva zile, nu va avea un impact pozitiv asupra celui care v-a ajutat".
Următorul studiu al lui Johnson va examina ramificațiile primirii de ajutor din punctul de vedere al beneficiarilor și modul în care reacțiile și sentimentele lor pot influența climatul social la locul de muncă, se arată într-un material dat publicității de Universitatea de Stat din Michigan.
Studiul poate fi consultat AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.